Trafikkontoret i Stockholm genomför just nu ett försök med motorcykelburna parkeringsvakter för att minska antalet hindrande fordon och förbättra framkomligheten för busstrafiken. Under de 13 dagar första dagarna försöket har pågått har 88 fordon bötfällts och 136 har förmåtts flytta på sig.
Försöket påbörjades den 27 augusti och pågår under tre månader under förutsättning att väderleken är lämplig för motorcyklar under november.
En gemensam handlingsplan mellan Trafikkontoret och Storstockholms Lokaltrafik har tagits fram med ett antal områden med åtgärder som på kort sikt kan bidra till att förbättra kapaciteten, medelhastigheten och regulariteten i Stombusstrafiken. Parkeringsövervakning i Stockholms innerstad är idag med patrullerande parkeringsvakter till fots eller i bil. Då trafikbelastningen i innerstaden är hög har patrullerande bilar tidvis svårt att tas sig fram för att bötfälla feluppställda fordon och patruller till fots kan också ha svårt att hinna fram snabbt.
Motorcyklar har lättare att sig fram i den täta innerstadstrafiken och kan snabbt vara framme för att tillrättavisa eller bötfälla fordonet. En annan fördel är att motorcyklar inte hindrar annan trafik när de utför bötfällning eller tillsägelser.
Exempel på gator som omfattas är S:t Eriksgatan, Odengatan, Fleminggatan och Kungsgatan.