Under måndagskvällen presenterade Yamaha sina 2016-nyheter i italienska Milano. Några av höjdpunkterna för kvällen var nya nakenmodellen MT-10, retrostukade XSR900 och nya MT-03. På scenen dök även Valentino Rossi och årets MotoGP-mästare Jorge Lorenzo upp för att lysa upp tillvaron ytterligare.
Yamaha MT-10
Nakna Streetfightern Yamaha MT-10 med sin uppräta körställning har fått den fyrcylindriga motorn som härrör från 2015 års YZF-R1, där Yamaha påpekar att de har fokuserat på mer vridmoment på botten och mellanregistret, men några hårda motorfakta har ännu inte presenterats.
Deltabox aluminumramen bygger också på R1, och Yamaha menar att det ger den kortaste hjulbasen i klassen på 1,400mm.
Elektronikpaketet inkluderar omkopplingsbar antispinnsystem med tre nivåer, tre körlägen, slirkoppling och farthållare.
Fjädringen utgår även den från R1 men med ny grundinställning i detta fall. Bromsarna utgörs av radiellt monterade fyrkolvs bromsok med 320mm skivor fram, med ABS. Den har vidare femekrade gjutna aluminiumfälgar, en 17-liters bensintank och en LCD-instrumentering.
XSR900
Insprirerad av Roland Sands XSR700 ”Faster Wasp” har XSR900 lanserats. Modellen delar samma aluminiumram som MT-09, och har en 850-kubiks trecylindrig motor, antispinn, körlägen och en slirkoppling. Vidare har modellen fått justerbar 41mm upp-och ner-vänd framgaffel, justerbar bakstötdämpare, radiellt monterade främre bromsok och ABS.
MT-03
Efter en tid på gatorna i Asien introduceras MT-03 även i Europa. Modellen använder ramen och den 321-kubikcentimeter parallelltwin-motorn från YZF-R3. Och precis som hos övriga MT-modeller har även den här en upprätt körställning, medan sadelhöjden är tämligen låga 780mm. Modellen kommer med ABS som standard, och 298mm flytande främre bromsskiva tillsammans med ett tvåkolvsok och 220mm bromsskiva och enkolvsok bak. Hjulen är 10-ekrade och gjutna av aluminium, och klädda med 140/70 bakdäck och 120/70 fram. När vi fortsätter syna modellen finner vi ett LED-bakljus och en 14-liters bensintank.