Under måndagen presenterade Honda sina 2016-nyheter i samband med en pressvisning i Milano, Italien där den internationella motorcykelmässan EICMA äger rum under veckan. Fastbikes.se var på plats och kollade läget. Förutom CB500F, CBR500R, NC750S och NC750D Integra och ett antal andra modeller fick vi även se nya CRF1000L Africa Twin för första gången i verkligheten.
CB500F
• Ett muskulösare utseende med sex nya färgvarianter
• LED i både främre strålkastare och belysningen bak
• Större bränsletank, nu 16,7 liter
• Justerbar framgaffel
• Justerbart bromsgrepp
• Ny lättviktsljuddämpare
NC750S
• LCD instrumentering med personliga färgalternativ som bakgrund
• En kort o kompakt ljuddämpare, ger ett mörkare, dovare ljud
• 3-nivåer av det sportiga S-läget på DCT-modellen ger ökat utbud för att passa så många körstilar som möjligt.
• Två nya speciallacker
• LED-belysning
• Den redan snåla parallell Twin motorn klar för EURO4 reglementet
NC750D INTEGRA
• LED-belysning fram o bak
• Ny SHOWA framgaffel med dubbla ventiler
• LCD instrumentering med personliga färgalternativ som bakgrund.
• 3-nivåer av det sportiga S-läget på DCT-växellådan ger ett ökat utbud för att passa så många körstilar som möjligt
• Den redan snåla parallelltwin-motorn klar för EURO4-reglementet.
CBR500R
Hondas CBR 500 R får en rejäl uppdatering inför 2016 med nytt utseende och fler och bättre justeringsmöjligheter.
Inför 2016 får Honda CBR 500 R nydesignade kåpor, LED-ljus både fram och bak och kortare ljuddämpare som uppges bidra till bättre centralisering av motorcykelns tyngdpunkt.Vidare kommer framgaffeln nu med fler justeringsmöjligheter samtidigt som även bromsgreppet blir justerbart. Bensintanken har blivit större.
CBR500R är framtagen till en bred målgrupp av förare, som kanske har nytaget körkort med 35kW-behörighet men även lär passa bra för de mer erfarna motorcyklisterna. Den nya designen uppges ha fått ärvd ”DNA” från CBR1000RR Fireblade, Hondas flaggskepp i Supersport-klassen, med mycket nya delar och detaljer jämfört med tidigare årsmodeller.
Tidigare i år meddelade Honda att Deras populära X-modeller har uppdaterats både design- och utrustningsmässigt till 2016; CB500X, NC750X, VFR800X Crossrunner och VFR1200X Crosstourer.
Hondas CB500X
Hondas CB500X i den populära A2-klassen med sin lagom effektstarka motor där nyheterna helt fokuserats till föraren när modellen uppgraderats till 2016 med bland annat följande detaljer;
# 100mm högre vindruta för ännu bättre skydd mot regn och fartvind.
# LED-lampor både fram och bak.
# Fjädringen fram har fått justerbar förspänning.
# Justerbart bromsgrepp.
# Förändrad växelmekanism ska ge en förbättrad växelkänsla.
NC750X
En omfattande konstruktionsändring har gjorts på 2016 års NC750X för att ge ett mer robust och äventyrlig utseende i likhet med Hondas andra ”X” crossover-modeller.
# LED-strålkastare och bakljus.
# 70 mm högre vindruta för minskad fartvind på förare och passagerare
# För DCT-modellen (Automat) finns tre nivåer av S-läget för att täcka ett bredare register av körstilar.
# Ny ventil i Showa framgaffeln sägs ge optimalt funktion av både kompression och returdämpning. Förspänningen är justerbar.
# Ökat hjälmlagringsutrymme där bränsletanken sitter på standardmodeller. Utrymmet är nu på 22 liter mot tidigare 21 liter.
# Ny kompakt och lätt ljuddämpare ger ett härligt ljud som skapas av parallelltwinnen på 745cc med sin 270 graders vevaxelpuls.
VFR1200X Crosstourer
Hondas flaggskepp bland X-modellerna – VFR1200X – har V4-motor och räknas som en äventyrs-sport-tourer. Nu uppgraderad på följande punkter:
# Ny justerbar vindruta, ska vara lättmanövrerad med en hand, vilket i sin tur ska göra det enkelt att finjustera efter väder och vind.
# För DCT-modellen (Automat) finns tre nivåer av S-läget för att täcka ett bredare register av körstilar. Mjukvaruuppgraderingar som gör det möjligt för maskinen att känna av låga som höga uppförsbackar och justera läge därefter. Alternativet DCT har valts av de flesta VFR1200X Crosstourer-kunder sedan 2014.
# Motorn är EURO4-kompatibel.
# En ny Special Edition färg Candy Prominens Röd/Graphite Svart till 2016.
CRF1000L Africa Twin
Liksom sina firade föregångare är CRF1000L Africa Twin väl rustad för riktigt äventyr med en potent motor och dynamisk chassi redo att upptäcka kontinenterna on eller off-road.
Helt ny parallell-twin med 94 hästkrafter toppeffekt och 98Nm vridmoment
”Go anywhere”-approachen börjar med motorn, som Honda menar måste prestera i off-road-förhållanden såväl som på vägen vid långväga touring och alla steg där emellan.
Parallelltwinnen på 998 kubikcentimeter hos CRF1000L Africa Twins bygger till stor del på Hondas off-road-erfarenhet i form av tävlingsmaskinerna CRF250R/450R och använder samma fyrventils Unicam-design för kompakta yttermått. En lättvikts kamaxel – tillverkad av samma material som CBR1000RR Fireblade – driver ventiler medan dubbla tändstift tänder bränsle/luftblandningen i varje förbränningskammare.
En 270 ° vevaxel ger kraftmatningen en tydlig karaktär och Honda påpekar samtidgit att den levererar en utmärkt känsla av bakhjulsgrepp. Dubbelaxliga primära balansaxlar motverkar vibrationer.
Motorns låga höjd bidrar till CRF1000L Africa Twins tämligen rejäla markfrigång – en förutsättning hos en riktig äventyrmaskin. Vattenpumpen är inrymd inuti kopplingshöljet och vatten- och oljepumpar drivs av en delad balansaxel. Det nedre vevhusets konstruktion minskar motorstorleken ytterligare.
Den 6-stegade manuella växellådan använder samma shift-cam-design som på CRF250R/450R och är utrustad med en assisterande slirkoppling.
En semi-dubbel ram i stål sägs ge en perfekt balans mellan stabilitet vid hög hastighet – även när den är fullastad – och bra off-road-förmåga, smidighet och ren styrka. Batteriet monterat vid den bakre delen av cylinderhuvudet bidrar till en låg tyngdpunkt.
Showa-framgaffeln är fullt justerbar och har dubbla radiellt monterade Nissin 4-kolvs bromsok och 310mm vågmönstrade bromsskivor. Den bakre stötdämparen har justerbar hydraulisk fjäderförspänning. Liksom CRF450R Rally använder CRF1000L Africa Twin 21 tums trådekrade hjul fram och18 tum bak med 90/90-21 och 150/70-18 däck.
Dubbla strålkastare känns igen från ursprunget och sadelhöjden kan justeras 20mm mellan antingen 870mm eller 850mm. En 18.8-liters bränsletank – tillsammans med motorns bränsleeffektivitet – uppges ge en räckvidd på upp till 400 km.
Elektroniken kan anpassas för att passa perfekt för såväl landsvägskörning som off-road-bruk med Honda Selectable Torque Control (HSTC) * tre olika kontrollnivåer och det finns även möjligt för föraren att stänga av ABS *- systemet för bakhjulet.
Hondas unika Dual Clutch Transmission (DCT) kommer att finnas som tillval på CRF1000L Africa Twin. Den har manuellt läge som standard och gör det möjligt för föraren att växla med hjälp av paddlar på vänsterstyret samt två automatiska lägen. D-läget ger den bästa balansen mellan bränsleekonomi och mer stillsam körning. S-läge har vidareutvecklats för att ge extra sportkänsla med tre olika växlingsmönster att välja mellan: S1, S2 och S3.
Naturligtvis är CRF1000L Africa Twins DCT också fullt utrustad för att arbeta i en äventyrsmiljö. Off-road funktionaliteten förstärks med G-omkopplaren placerad på den högra sidan av instrumentpanelen. Genom att trycka på G-omkopplaren under gång förbättras dragkraften och motorstyrningen samt minskar kopplingsslirning vid växlingarna.
Avkänning av lutningen är ytterligare en ny funktion i DCT-systemet som anpassar växlingsmönstret för att ge optimal kontroll.
HSTC och ABS är standardutrustning på ABS och DCT-versionerna, men finns ej på hardcore-versionen.
CRF1000L Africa Twin kommer att finnas tillgänglig i fyra färger:
CRF1000L Hardcore i CRF Dakar Rally (röd)
CRF1000L ABS, DCT i CRF Dakar Rally (röd), Tricolour, silver och matt svart
Honda uppger att det kommer att finnas många spännande tillbehör som exempelvis: packväskor, värmehandtag, högre och lägre sadel, högre vindruta, dimljus, centralstöd etc