Från idé till design och produktion tog cirka två år för BMW Motorrad nya klassiska roadster R nineT. Unique Custom Cycles från Sverige hade bara fem veckor att plocka ner, bygga om och montera ihop sin alldeles egen version av R nineT som kallas Stockholmssyndromet.
Från den härliga ”Candy-Apple ”blue" lackeringen som omsorgsfullt applicerats av lackgurun Håkan Lindberg. Vidare noterar vi det detaljerade monteringssystemet för framhjulets bromsskivor med ISR-ok.
Med hjälp av perfektion i varje komponent lyckades konstverket komma på andra plats vid den senaste upplagan av Norrtälje Custom Bike Show - projektets slutmål.
I skapandet av ”The Stockholm Syndrome” har ett antal personer varit inblandade i projektet. Först på listan är naturligtvis de två män bakom UCC, Ronna Norén (47) och Gordon Rooth (53). Under mer än 20 års tid har dessa två svenska män producerat några av de mest geniala och detaljanpassade choppers som rullat på våra vägar.
Med hänsyn till alla de specialtillverkade detaljerna, till exempel den nya baramen och ensitssadeln som modifierats med hjälp av Stitch Sweden. Öhlins, den svenska stötdämpartillverkaren spelade en stor roll i bygget av R NineT, med en specialanpassad bakdämpare och en styrdämpare.
UCC: s chassiändringar omfattar även en större framhjulsdiameter (från 17 till 19 tum) medan bakhjulet växt från 17 till 18 tum där hjulen från Morad bidrar till att ge cykeln dess traditionella caféracer look. Denna förändring krävde behovet av att modifiera framgaffelns offset för att det nya framhjulet inte skulle kollidera med motorblocket. Nya gaffelkronor trollades fram av mästarna hos Tolle Engineering, samtidigt som styrhuvudets skars loss och flyttades för att öka gaffelns vinkel med cirka 3 grader, för att behålla nära på den ursprungliga styrgeometrin och köregenskaperna. Och motorcykelns körförmåga bevisades vara på topp på när den kördes till Norrtälje Custom Bike Show av ingen mindre än gotländske mästerdesignern och hojbyggaren, Ola Stenegärd, chef för Vehicle Design hos BMW Motorrad - och en av nyckelpersonerna bakom födelsen av BMW R Ninet.
ISR Brakes var också med och supportade projektet. Inte nog med att detta berömda företag leverera fullt justerbar broms- och kopplingsreglage, utan också de sexiga dubbla 6-kolvsoken fram och dess nydesignade navintegrerade flytande bromsskivor.
På frågan varför UCC valde bort R NineT:s USD-gaffel (upp-och-ner-vänd) för en ny framgaffel av konventionell teleskopmodell, är svaret återigen för att det bättre passar in för en caféracer. Modellen i det här fallet är ingen vanlig framgaffel, dock. Tolle Engineering är synonymt med tillverkning av specialanpassade ”långgafflar” för choppers och har i det här fallet skräddarsytt en framgaffel för ”The Stockholm Syndrome”. Innan någon frågar, gummidamaskerna är faktiskt en officiell Harley-del.
En annan förändring som är värda mer än en enkel look är på sättet som UCC har modifierat bränsletanken till en modern anpassning av caféracers typiska "knee-in" bensintank; något som i sin tur ledde till att UCC var tvungen att skapa en ny luftburk och behöva flytta ECM (Electronic Control Module - motorcykelns hjärna) och batteriet för att ge plats åt den nya bensintanken.
-Jobbet med bensintanken var inte så svårt eftersom det är ett ingenjörsjobb som vi sysslar med i stort sett hela tiden. Ingen del av motorcykelbyggnaden är svårt för oss - svårigheten är att hitta tid för att skapa och bygga unika komponenter och motorcyklarna. Och om det fanns ett problem med att bygga The Stockholm Syndrome, var det definitivt bristen på tid, och kanske att få till motorcykelns linjer med rätt flöde från början. Naturligtvis känns det att allt hårt arbete lönat sig när du ser det färdiga resultatet. Alla inblandade är riktigt nöjd med cykeln. Vi kunde ha inkluderat ännu fler detaljändringar men det skulle ha tagit tre månader istället för de fem veckor som vi var tvungna att starta och slutföra projektet på, säger Ronna Norén.
Länk till tidigare reportage om ”Stockholmssyndromet”…
Länk till specialwebben för rNineT