Stockholmsyndromet – Här får du en första titt på svenska customspecialisterna UCC:s projekthoj, en BMW R nineT. Målsättningen är att projektet ska stå klart i tid för att ställas upp på årets Custom Bike Show i Norrtälje den 7 juni.
Du får ett visst rykte av att bygga riktigt snygga customhojar, allra helst om du gjort det i tjugo år. Svenska Unique Custom Cycles (UCC) har ett grundmurat rykte för sin perfektion. De började med custombyggen på Triumph men idag är det mest V-twinchopperbyggen och fantastiska dragracerbyggen som rullar ut genom deras portar. Deras senaste projekt, kallat The Stockholm Syndrome är något helt annat. För första gången i UCC:s historia skapar de magi med en BMW – i det här fallet är det en BMW R nineT.
Att bygga en custom med en europeisk boxermotor i centrum är verkligen något annorlunda för UCC men det är ett arbete som gett Ronna Norén och Gordon Roth många sköna leenden. Ändå hängde frågorna i luften innan projektet kom igång. Hur skulle det se ut med en BMW, en boxer – i UCC:s lokaler? Vad skulle kunderna säga och vad skulle hända med rykte de byggt upp om de plötsligt lät annat än feta amerikanska V-twinnar representera UCC?
– Vi fick frågan av BMW Motorrad om vi var intresserade av att göra ett projekt på R nineT, säger Ronna. Vi tyckte att det skulle vara intressant att ta på oss jobbet för vi gillar utmaningar och tror att våra kunder gillar ett bra bygge oavsett vad det är för märke och stil.
UCC:s normala byggstil är vad som kallas Modified Stock Bike, en kategori som skiljer sig från vanliga chopperbyggen genom att du inte ersätter ramen som motorn satt ifrån början. Istället behålls ramen och den kan modifieras om så önskas. UCC försöker alltid att använda omarbetade originaldelar så långt det går. Detta för att det ska framgå klart vad det är för motorcykel bygget är gjort på.
Oavsett vad det är du bygger på så kommer du att få lite olika problem att lösa. Ett riktigt chopperbygge, där nästan alla delar byggs från grunden, tar givetvis oerhört många timmar i anspråk medan det svåra med att bygga en Modified Stock Bike är att kunna hålla kvar utgångshojens ursprungliga drag men ändå bygga om den så långt som det krävs. Det största problemet är oftast ändå tiden! Eller snarare bristen på den.
Tiden är, som alla vet, en tämligen kritisk detalj. Hur vi än gör verkar det till slut aldrig finnas nog med timmar på ett dygn för att vi ska hinna med att det där vi vill och behöver göra. När du dessutom bygger en custom förefaller timmarna gå upp i rök ännu fortare. Har du rykte om dig att vara en hojbyggare med perfektion och extrem känsla för detaljer blir tidsåtgång än mer en svårlöst och viktig faktor. Sätter du upp en deadline för när ditt arbete skall vara färdigt så ska du få se på månader, dagar och timmar som chockerande fort bara plötsligt är borta.
När UCC i april tog sig an projektet med R nineT föreföll det rimligt att det skulle kunna vara färdigt till Sveriges absolut viktigaste evenemang – Custom Bike Show i Norrtälje den 7 juni. Ett av kriterierna för att alls kunna ställa ut som tävlande är att motorcykeln ska gå att köra för egen maskin före klockan 13.00 då röstningen slutar. En sak är
säker och det är att Ronna och Gordon kommer att bokstavligt jobba häcken av sig om det så krävs för att hinna i tid.
Custom Bike Show är Europas äldsta och största evenemang i sitt slag. Showen har blivit ledendarisk och är ett givet mål för alla hembyggare och det är tradition att besöka showen för alla riktiga bikers. För UCC är det sommarens första show och efter den avser de att ställa ut i både europeiska shoJenny Jurneliuswer och inte minst det prestigeladdade världsmästerskapet i motorcykelbygge.
Den stil du kanske är mest van att se på ett UCC-bygge.
Då UCC mest jobbar med andra märken så frågade BMW Ronna och Gordon om de kunde ta sig tid att köra R nineT som den är innan de började bygga och det var inga problem.
– R nineT är en motorcykel i klassisk stil och det tilltalar oss också men hela grejen med att UCC finns är att alla motorcyklar kan snyggas till och få en skönare stil, säger Ronna. Vi tog en sväng med R nineT innan vi gick loss och skruvade isär den. Den var helt okej och motorn bjöd på schyst karaktär.
BMW R nineT är en modern motorcykel och det är många elektroniska detaljer och mekaniska system som gör den till precis den motorcykel det är. Svaret på frågan om dessa komponenter skapat problem för UCC i deras tankar och visioner är kort och gott “nej”.
Både Ronna och Gordon är vana med att jobba med nya motorcyklar, speciellt Harley-Davidson och de har moderna och avancerade elsystem de med. Då detta inte är ett fullcustombygge så kommer många av BMW:s komponenter vara kvar men modifieras där det behövs för att uppnå den slutliga looken.
– Normalt jobbar vi mest med chopprar men vi tittar på allt och alla typer av motorcyklar. Var man får inspirationer är svårt att säga, menar Ronna. Vi tror nog att inspirationen kommer från långt mer än bara den bransch vi själva jobbar i. Det kan vara musik, bilar eller något vi sett i en tidning som ger inspiration när vi arbetar. När vi såg R nineT för första gången så kände vi att den skulle passa utmärkt som en modern caféracer. Den har linjer som en klassisk motorcykel, sånt som vi såg när vi växte upp.
De båda herrarna bakom företaget har otroligt många års gemensam erfarenhet. Kan det vara så att de känner att trenden med det custombyggen har gjort ett helt varv och är på modet igen?
– Vi vet att customisering aldrig går ur tiden, svarar Ronna. Det kommer alltid att finnas de som vill sätta sin egen prägel på sina fordon oavsett om det är en chopper, en drag bike eller en streetfighter. Det vi vet är att trenden att sätta sin egen prägel på saker idag är enormt stor. Det är bara att titta på allt från kläderna du bär till huset du bor i. Vi sätter våra avtryck i vår omgivning och ser till att det känns att sakerna är dina egna. Så, ja vi tror verkligen att det ligger i luften.
Ronna Norén och Gordon Roth, männen bakom UCC, vägrar att låta sig störas av den ökande tidpressen att bli klara med sin vision om den “custade” R nineT de kallar The Stockholm Syndrome. Svetten lackar och flitens lampa lyser genom de svala nätterna medan bygget skrider framåt. Lyckligtvis har grabbarna stöd av duktiga vänner i bygget. Komponenter som används i bygget kommer från människor som kan sin sak.
Ronnas bror Benna var med och startade UCC men driver idag Tolle Engineering som är specialister på långa gafflar och andra specialtillverkade delar till chopperbyggen. Benna som är en man som är både skicklig i handlag och kan sina saker åker och hjälper till på UCC så ofta han kan och hinner.
Öhlins och ISR Brakes är två andra välbekanta svenska företag som UCC är glada att ha med som första klassens produktleverantörer i bygget. De båda företagen har levererat specialbeställda komponenter till UCC:s R nineT.
Ronna Norén och Gordon Roth
När tiden är kommen skall UCC ställa ut sin ombyggda R nineT på Custom bike Show 7 juni – och inte minst ska de anlända och köra den före deadline 13:00.
Alla foton från projektet har tillhandahållits av den fantastiska fotografen Jenny Jurnelius – som är ytterligare en fantastisk svensk förmåga som har del i projektet, och så klart, kompis med grabbarna I UCC...