BMW har precis presenterat produktionsversionen av sin eldrivna skoter "C evolution" på Frankfurt bilmässa. Modellen ser precis ut som förra årets konceptversion, och visar tydligt att BMW tror på en framtid med eldrivna fordon. Här kan du läsa mer och kolla in ett antal bilder och en film på den spännande modellen...

När det gäller faktasiffror så ser det onekligen ut som att BMW har tänkt till lite extra... Den vätskekylda elmotorn (synkronmotor med permanentmagnet) har en uppgiven nominell effekt på 11kW (15 hästkrafter), vilket är gränsen för "A1" 125-kubikare, som går att köras med bilkörkort ibland annat flertalet av Europas länder. Det är alltså den siffra som myndigheterna tittar på när det klassar in ett fordon. Samtidigt uppges motorn erbjuda en maximal effekt på 35 kW (47 hästkrafter) vid 4250 rpm, vilket är gränsen till A2-klassen.

P90132935

Maximalt vridmoment uppges till 72 Newtonmeter (0-4500 rpm), vilket borgar för rejäl acceleration. Faktum är att BMW upger att C evolution klarar 0-50 kilometer i timmen på 2,7 sekunder, och 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Topphastigheten uppges till 120 kilometer i timmen (elektroniskt begränsad), och uppges erbjuda häftigare acceleration än många av dagens bensindrivna så kallade maxiskotrar.

P90132879

Kraften från motorn överförs till bakhjulet via en tandad rem. Det finns även fyra olika körprogram att välja mellan: Road, Eco Pro, Sail och Dynamic. Dessutom finns backhjälp för extra smidig manövrering vid exempelvis parkering.

P90132948

C evolution finns med Torque Control Assist (TSA), som fungerar på ett liknande sätt som Automatisk stabilitetskontroll hos BMW:s motorcyklar med förbränningsmotor. TCA begränsar motorns vridmoment beroende på hur mycket bakhjulet "spinner" mot underlaget.

P90132982

Räckvidden för det 8 kWh luftkylda litium-jon högspänningsbatteriet uppges till 100 kilometer under praktiska förhållanden. Ansluten till ett 220-voltsuttag med 12 Ampere laddström sägs batteriet laddas från tomt till fullt på 4 timmar (med 16 Ampere = 3 timmar). Elsystemet har även integrerad återladdning av batteriet då man "glider fram" eller bromsar. Detta sägs ge en ökad räckvidd på mellan 10-20 procent under "normal" körning.

P90132945

Under passagerarsadeln finns ett mindre utrymme, som bland annat rymmer exempelvis en hjälm.

P90132943

Instrumenteringen har en så kallad TFT-skärm med färg, som informerar om det mesta : genomsnittlig effektförbrukning (kWh/100 km), aktuell hastighet, total effektförbrukning, aktuell batteristatus i Kwh, genomsnittlig hastighet, elspänning för skoterns egna elsystem och högspänningssystemet. Dessutom anges beräknad räckvidd vid körning med aktuellt programläge. Vidare visar en graf aktuell effektförbrukning, eller hur mycket energi som skapas vid återladdning (vid exempelvis inbromsning). För de kyligare dagarna finns även handtagsvärmare. Modellen är även med LED-ljus som standard.

P90132916

Bromsarna är med ABS. Fram finner vi dubbla bromsar med 270-millimeters skivor och 2-kolvsok. Bak finner vi en 270-millimeters bromsskiva på plats tillsammans med ett tvåkolvsok.

P90132947

Precis som hos maxiskotrarna BMW C600 Sport och C650GT (som vi provkört HÄR), aktiveras parkeringsbromsen per automatik med sidostödet nedfällt.

P90132923

Sadelhöjden anges till 780 millimeter. Vikten uppges till 265 kilogram.

P90132934