Ducati har visat upp sin nya 899 Panigale som visuellt är mycket lik den 1199 Panigale, bortsett från att 899-versionen har dubbelsidig konventionell svingarm istället för enkelsving. Här kan du läsa mer, och se bilder och film på nyheten...
Enligt Ducati är den helt nya Superquadro-motorn modifierad med bland annat ökad borrning och slaglängd (100 x 57.2 mm) för en bredare effektkurva effekt leverans, och nu utlovas 148 hästkrafter som bäst vid 10750 rpm och maximalt 99 Newtonmeter vridmoment vid 9000 rpm.
Den enligt Ducati super-smidiga motorn fortsätter att vara en bärande del av Panigales helgjutna chassikonstruktion, vilket lägger grunden till ett enastående effekt-vikt-förhållande och körbarhet med en torrvikt på 169 kilogram (Ducati anger en våtvikt, där den 17 liter stora bensintanken är fylld till 90%, på 193 kilogram). 1199-designen understryker familjens DNA, med den helt integrerade Riding Mode-tekniken med Ride-by-Wire, ABS-bromsar, Ducati Traction Control (DTC) och Engine Brake Control (EBC) som sätter ribban högt.
Nya 899 Panigale har en 43 millimeters fullt justerbar Showa BPF-framgaffel och en fullt justerbar Sachs bakstötdämpare. Vidare finner vi 10-ekrade 17-tumshjul, 3,5" breda fram och 5,5" bak.
899 Panigale finns i rött med svarta hjul eller som vit med röda hjul. Som original-tillbehör finns bland annat en Termignoni Ducati Corse race ljuddämpare, motorkåpor, framskärm, kedjeskydd och ett antal andra kolfiberdetaljer. Dessutom erbjuds kåpset för racing, högre kåpglas, Quickshifter, DDA och en Ducati Corse Superstock datainsamlings-kit.
Priset i Sverige är i skrivande stund oklart.