Under måndagen presenterade Ducati sina senaste 2013-nyheter på den internationella motorcykelmässan EICMA i Italien. Fastbikes.se var på plats, och efter en dryg timme av ekonomisk redovisning där Ducati visade att man ser ut att gå mot ännu ett rekordår med mer än 44.000 sålda enheter, kom äntligen de nya modellerna som vi väntat på.
Ducati Panigale R
Nu kommer bokstaven "R" kommer också till 1199. R-versionen av 1199 Panigale har alla funktioner hos "S"-versionen med en lista av ytterligare tekniska förbättringar, bland annat ett modifierat Ride-by-Wire-systemet och modifierad programvara för motorprogrammet. Vidare finner vi vevstakar av titan som sägs minska vikten med 0,63 kg. Dessutom minskar det nya svänghjulet vikten med 0,7 kg.
Nu har man kunnat flytta upp varvtalsbegränsaren till 12.000 rpm, vilket sägs vara ett nytt rekord för en tvåcylindrig V-motor. Den nya 1199 Panigale R, har även förädlats ytterligare att ett racingkit, med ett nytt kåpglas och ett komplett Termignoni-avgassystem med särskild mappning för bankörning. Detta avgassystem lär ge en väsentlig ökning av effekt vid höga varvtal (3%), och 15% ökning av mellanregistret förstärks ytterligare. R-versionen erbjuder även möjligheten att justera svingarmen i 4 olika konfigurationer för att möjliggöra för föraren att välja den bästa konfigurationen för tillfället.
"Paketet" är komplett med många kolfiberkomponenter. Alla dessa komponenter bidrar till att R-versionen uppnår den extraordinära vikten av 165kg (uppgiven) trots att den är standardutrustad med ABS-bromsar.
Hypermotard/Hyperstrada
Hypermotard
Den nya Hypermotard är en ny serie som består av 3 modeller: Hypermotard, Hypermotard SP och Hyperstrada. Hela familjen Hypermotard är utrustad med den senaste generationens 821-kubiks Testastretta 11 ° på 110 hk och en ny fackverksram. Hyperstrada är som standard utrustad för att vara bättre lämpad för längre landsvägsturer medan Hypermotard är mer tänkt för kortare, mer lekfulla turer på landvägs eller bana. Hela den nya familjen har 3-nivås ABS som standard, liksom Ducati Traction Control med 8 nivåer och flera olika körprogram: Sport (108 hk), Touring (lite mjukare karraktär, men även här 108 hk) och Urban (74 hk).
Hyperstrada
Hyperstrada skiljer sig från Hypermotard-modellerna genom mer touring-orienterade funktioner. Hyperstrada levereras med högre kåpglas för bättre vindskydd, centralstöd, längre stänkskärmar och 50 liters sidoväskor (en 31 liters toppbox finns som tillbehör.) Styret hos Hyperstrada är också 20mm högre placerat än på Hypermotard, vilket ska förbättra komforten för längre resor.
Hyperstrada får också en bredare, tjockare sadel än Hypermotard.
Diavel Strada
Ducati introducerar en ny touring-orienterad version av sin muskelglidare Diavel som ska vara bättre lämpad för vardagligt bruk, och för längre resor.
Ducati Diavel Strada har en ny stil med lite mer avslappnad körkomfort, högre kåpglas/vindruta, eluppvärmda handtag, modifierad placering av bakljuset, ny generator med kraftigare effektuttag och två extra eluttag för ytterligare tillbehör.