Redan flera dagar före att portarna öppnas för årets motorcykelmässa EICMA har MV Agusta presenterat flera av sina 2013-nyheter. Den senaste är Mv Agusta F4 RR. Här finner vi en uppdaterad motor, elektronik och semi-aktiv fjädring från Öhlins. Den fyrcylindriga F4 blir härmed den mest avancerade någonsin. Efter att kontrollsystemet MIVCS (Motor & Vehicle Integrated Control System) introducerades på MV Agustas trecylindriga modeller har man även applicerat systemet på F4-familjen.
Systemet inkluderar ett antal olika elektroniska styrsystem, från Ride By Wire med 4 olika motorprogram, varav ett är fullt justerbart, och ett uppdaterat antispinnsystem som använder tre gyroskop och tre accelerometrar, justerbart i åtta nivåer.
En annan viktig nyhet är det semi-aktiva fjädringssystemet från svenska Öhlins.
När det gäller motorn, med sin 79 mm borrning och 50,9 mm slaglängd, anges den erbjuda 200,8 hästkrafter som bäst vid 14.000 rpm. Även det välbekanta, fyrpipiga avgassystemet, är modifierat (aningen kortare dragning), men mynnar som vanligt ut strax bakom sadeln.