Sedan Aprilia RSV4 Factory debuterade 2009 har det varit en framgångsrik modell som dominerat inom Superbike-VM och vunnit många tester runt om i världen. Nu uppdateras modellen med ABS-bromsar (som går att koppla från) samtidigt som den 65-gradiga V4:an blivit starkare med sina 184 hästkrafter på topp. Vidare har chassit uppdaterats och en ny större bensintank sitter på plats.
Sedan tidigare är redan modellen med sitt sofistikerade APRC-system där mycket av motorcykelns elektronik går att styra och är där för att hjälpa föraren. Hos nya Aprilia RSV4 Factory ABS är följande standard: ATC (Traction Control), AWC (Wheelie Control), ALC (Launch Control), AQS (Quick Shift). Modellen är även med Ride-by-Wire gasreglering.
ABS-systemet från Bosch kallas 9MP och hela systemet lär väga 2 kilogram. Brembo har levererat bromsoken. Fram sitter M430 radiellt monterade Monobloc och ny radiell bromspump. Även bak har en mer sofistikerad broms monterats. Det finns tre nivåer att välja mellan för det nya ABS-systemet (Level 2 Track jobbar på båda hjulen och ska ge maximal prestanda, Level 2 Sport jobbar på båda hjulen och kombineras med en särskilt "Tip over Control" som ska minska risken för att man får bakhjulslyft vid hård framhjulsbromsning, Level 3 Rain är för underlag med sämre grepp och jobbar på båda hjulen. Det går även att stänga av ABS-funktionen om man så vill. Samtliga av dessa inställningar går att kombinera med valfritt motorprogram (Track, Sport, Road).
Bensintanken har inte fått ny form enbart för att ge plats åt det nya ABS-systemet, utan även för att öka kapaciteten från 17 till 18,5 liter.
Andra detaljer som är nya är att sadelhöjden har minskats en aning, och motorn fått en aningen modifierad placering i ramen. Detta främst för att ge en bättre viktfördelning, något som inte är minst viktigt vid hård inbromsning.
Aprilia uppger att toppeffekten nu är på 184 hästkrafter vid 12500 varv, och maximalt vridmoment är 117 newtonmeter vid 10500 varv.