BMW har presenterat nya F700GS och uppdaterade F 800 GS. De två modellerna tycks ha överlappande specifikationer för att överbrygga klyftan mellan gamla F 650 GS och F 800 GS.
I enlighet med BMW:s säkerhetstänk är ABS-bromsar standard hos nya F 700 GS och F 800 GS. Den nya F 700 GS och F 800 GS har även andra säkerhetsrelaterade innovationer där anitsladdsystemet ASC (Automatic Stability Control) finns som tillval. Även det elektroniskt justerbara fjädringssystemet ESA (Electronic Suspension Adjustment) finns som tillval.
Hos Både F 700 GS och F 800 GS finner vi den vätskekylda, 798 kubikcentimeter stora parallelltwinnen med sin fyra ventiler, elektroniska bränsleinsprutning, slutna katalysator och 6-stegade växellåda.
Den väl beprövade parallelltwinen kommer nu med ökad effekt och vridmoment för den nya F 700 GS. BMW uppger 75 hästkrafter som bäst vid 7300 rpm, vilket är fyra hästkrafter mer än föregångaren. Dessutom har vridmomentet ökat från 75 till 77 Newtonmeter vid 5500 rpm. Samtidigt har modellen fått lägre utväxling, för bättre acceleration.
Hos F 800 GS, lär motorn erbjuda 85 hästkrafter som bäst vid 7.500 rpm, och maximalt vridmoment 83 Newtonmeter vid 5,750 rpm.
F 700 GS är numer utrustad med dubbla skivbromsar fram, och två-kanals ABS är numera standard hos båda modellerna.
Rörramskonstruktion av stål integreras med motorn som ett bärande element. Den bakre ramen är tillverkad av kvadratformade stålrör, medan den dubbelsidiga svingarmen är av aluminium.
Det elektroniska fjädringssystemet ESA är en ny funktion, som exempelvis gör att föraren med några få knapptryck enkelt kan ställa in returdämpning för bakdämparen och välja mellan "Comfort", "Normal" eller "Sport", även vilken grundinställning baserad på körstil och hur mycket last motorcykeln bär och hur vägens skick är.
BMW antisladdsystem ASC (Automatic Stability Control) är också nytt tillval för nya
F 700 GS och F 800 GS. Antispinnsystemet ska förhindra oönskat bakhjulsspinnande.
Vidare har reglage och instrumentering uppdaterats, och har nu en mer kompakt design och ska erbjuda förbättrad ergonomi. Vidare finner vi att tillbehörsortimentet har utökats med bland annat lägre fjädring och sadel för F800GS.