Idag är det inte bara midsommarfirande som hägrar, utan Fastbikes.se har även nöjet att presentera helt nya kardandrivna Triumph Trophy, som är den tredje helt nya modellen som lanseras av Hinckley-fabriken under de senaste arton månaderna. Modellen är fylld med en mängd tekniska funktioner, som till stor del är standard.
I hjärtat av Trophy, finns samma tre-cylindriga motorplattform som ursprungligen utvecklats för rosade äventyrsmaskinen Tiger Explorer. Kardanaxeln drivs av en 1215-kubiks trippel, som uppges erbjuda toppeffekten 134 hästkrafter vid 8900 varv och och 120 Nm vridmoment vid 6,450 rpm.
Ett torsionsdämpningssystem används för att överföra kraft från växellådan till kardanenheten genom ett fjädrande koniskt kugghjul. Utöver detta en metallisk drivaxel som medger en viss mängd av flexibilitet i kardanen. Dessa kombinerade funktioner bidrar till att ge en förfinad drivlina och chassiprestanda som ska säkerställa att kraften levereras på ett smidigt och kontrollerbart sätt utan hissning.
Ride by wire-teknik ger både traction control och farthållare vars funktionalitet optimerar motorns verkningsgrad och bränsleekonomi.
Stora ansträngningar har gjorts för att optimera skydd mot väder och vind med aerodynamiskt förbättrade kåpor. Den elektriskt justerbara kåpglaset kan höjas 16,4 cm och kommer med en minnesfunktion som automatiskt återställer till senaste förinställda position när du startar om motorcykeln. Förar- och passagerarkomforten förbättras ytterligare med en rad alternativ inklusive uppvärmda sadlar. Förarens sitthöjd kan dessutom justeras mellan 800 och 820mm.
Två modeller finns - Trophy och Trophy SE. Färgvalet är Pacific Blue eller Lunar Silver för bägge modellerna. Båda modellerna har strålkastare med lägesjustering, centralstöd, justerbar sitthöjd för föraren, låsbar förvaringsbox i kåpan med 12V eluttag, en 26 liters bränsletank och unika Triumph Dynamic Luggage System (TDLS), allt som standard.
Triumph Dynamic Luggage System -Systemet hjälper till att upprätthålla chassits balans genom att frikoppla väskorna från chassit så att varje väska kan "flyta" och därför optimera stabiliteten. Med 31 liter per sidoväska, kan ytterligare lagringsutrymme uppnås med en "Plug and Play" top box med eluttag på 55 liter som tillval. "Plug and Play"-funktionen gör montering och demontering enkel utan att behöva koppla in och ur kablar. Den har ett 12V-uttag på insidan så att elektriska apparater kan vara på eller laddas under färd.
Trophy SE-modellen har en kraftfull integrerad ljudanläggning, med Bluetooth-teknik, USB-ingång och iPod/MP3-spelar kompatibilitet.SE har dessutom ställbar elektronisk fjädring från WP. Föraren kan välja önskad inställning - Sport, Normal eller Komfort, och kombinera med olika lastinställningar - Solo, Solo plus bagage eller 2-upp och välja eller återgå till sina inställningar via LCD-skärmen. Denna användarvänlighet och funktionalitet innebär att personliga inställningar enkelt ska kunna justeras genom att trycka på en knapp.
SE nyttjar också Triumphs Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), vilket ger ytterligare säkerhet till föraren under körning. Ett extra 12-volts uttag för passageraren är standard.
Trophyns serviceintervall är 16000 km och en större service vid varje 32000 km:s intervall.
Trophyn kommer att få sitt första offentliga framträdande på Triumph Tridays i Neukirchen, Österrike 22-24 juni 2012 och kommer att göra ytterligare ett framträdande på Triumph Live Event på Mallory Park, Leicestershire, som äger rum 31 augusti-2 september 2012.
De första motorcyklarna kommer att finnas hos återförsäljare i oktober 2012.
Prissättningen kommer att bekräftas i början av september.