Triumph Motorcycles har släppt en uppdatering till sin avancerade Showa semi-aktiva fjädring hos äventyrsmaskinen Tiger 1200.
Den nya funktionen Active Preload Reduction har utvecklats för att minska fjädringsförspänningen hos stötdämparen bak när Tiger 1200 framförs i låg fart, vilket gör att sadelhöjden kan sänkas ytterligare.
För GT, GT Pro och GT Explorer finns det för närvarande två sadelhöjdsinställningar – 850 mm och 870 mm, medan det för Rally Pro och Rally Explorer är 875 mm och 895 mm. Genom Triumphs tillbehörssadel med lägre sadelhöjd kan kunderna dessutom sänka sittpositionen med ytterligare 20 mm, vilket ger en lägsta sitthöjd på 830 mm hos GT och 855 mm hos Rally-modellerna.
Den nya funktionen ”Active Preload Reduction” gör att dessa sitthöjder kan reduceras ytterligare. Beroende på den kombinerade vikten av föraren, eventuell passagerare och bagage kan denna funktion sänka sadelhöjden med upp till 20 mm när motorcykeln stannar, vilket underlättar att nå marken med fötterna. Kunder som köper en nya Tiger kommer att kunna få tillgång till denna nya funktion genom att helt enkelt trycka på "Hem"-knappen på manöverreglaget under en sekund.
Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent kommenterar: "Den nya Tiger 1200-serien är redan en global framgång, som lockar nya fans och ökar Triumphs andel inom detta mycket konkurrensutsatta segment. Den här nya funktionen kan aktiveras i farten, sänker tyngdpunkten vid lägre hastigheter, gör motorcykeln ännu mer lätthanterlig, ger förare mer självförtroende vid låga hastigheter och bättre kontakt med marken vid stopp.”
Den nya uppdateringen kommer att vara tillgänglig för befintliga Tiger 1200-kunder via deras Triumph-återförsäljare i samband med nästa service.