KTM har kickat igång presentationen av 2024 års nya landsvägsmodeller med 390 Duke och 125 Duke, med nya motorer, chassidelar, elektronik samt en styling-uppfräschning.
A2-kompatibla 390 Duke kommer enligt KTM med mer kraft, större motorkapacitet och mer avancerad elektronik än föregångaren. Den encylindriga motorn är på 398,7 cm3 (upp från 373 cm3) som uppfyller strängare Euro5+-regler och har en längre slaglängd på 64 mm (en ökning med 4 mm). Toppeffekten anges nu ligga på 44,4 hästkrafter vid 8 500 rpm, med ett maximalt vridmoment på 39 Nm vid 7 000 rpm.
Modellen kommer med en omdesignad bränsletank i metall. En blick ner därifrån avslöjar också ett nytt tvådelat chassi, med en fackverksram av stål och bakram i aluminium, som tillsammans sägs förbättra styvheten för bättre körkänsla, samtidigt som gaffelkronan har ändrats med avsikten att öka stabiliteten.
Svingarmen är ny, där den gamla, mer raka designen, nu ger plats för en mer böjd look tillsammans med en reviderad bakre stötdämpare som nu monteras till höger.
Den nya stötdämparplaceringen möjliggör ett omdesignat avgassystem och luftburk.
Kortare förare kan glädjas åt den lägre sitthöjden på 820 mm (ned från 830 mm), som kan sänkas ytterligare till 800 mm.
Ytterligare hjälp för nya förare är en komplett svit av elektronik, som inkluderar kurvtagnings-ABS, traction control, plus flera körlägen inklusive en särskild inställning för regn.
Dessa nya tekniska godbitar går mycket längre än att bara förbättra säkerheten, där förare också kan inaktivera det bakre ABS-systemet med Supermoto-läge som förblir aktiverat även efter att du har stängt av och startat om motorcykeln igen via tändningen.
Antispinn-funktionen kan också stängas av helt, och det finns möjlighet att välja en "Track"-inställning, där femtums TFT-instrumentet även inkluderar en laptimer, perfekt vid bankörning.
Och det finns mer när det gäller elektronik, med (upp/ner) quickshifter som tillval, och launch controll som standard, för en snabbare start från trafikljusen.
Uppdateringarna slutar dock inte där, där 390:an nu kommer med en 43 mm Open Cartridge WP Apex framgaffel med fem klick av kompressions- och returdämpning. Samtidigt lovar den bakre WP Apex-dämparen 150 mm fjädringsväg och justering vad gäller både förspännings- och returdämpning.
Vid sidan av 390 har KTM 125 Duke också uppdaterats med liknande förändringar, med samma vuxna utseende och uppdaterade chassidelar, men med lite mer grundläggande fjädringskomponenter.
KTM:s minsta Duke har samma uppdaterade LED-strålkastare och designprofil.
Den 14,8 hästkrafter starka SOHC-singeln kommer också att med Supermoto ABS som standard, men går miste om kurv-ABS och launch controll, såväl som olika körlägen. Den kan däremot fortfarande kittas med quickshifter och växelindikator.
125:an kommer med 800 mm sitthöjd (20 mm lägre än 390) som standard och behåller samma fem-tums TFT-skärm, uppdaterade reglage och mobilanslutningar som 390.
125 Duke kommer med 43 mm WP Apex framgaffel med 150 mm fjädringsväg men ingen justerbarhet. Bak sitter en off-center-monterad WP Apex-stötdämpare, med justerbar fjäderförspänning (kräver verktyg).