BMW R 1250 R uppdateras inför 2023, där den Boxer-motoriserade roadstern bland annat får en LED-strålkastare medan tillval som Dynamic Traction Control, ABS Pro och Dynamic Brake Control blir standard.
Visuellt ser 2023 års BMW R 1250 R ut som den tidigare modellen. Den mest synbara förändringen är den nya LED-strålkastaren, som kan uppgraderas till ett adaptivt kurvljus som tillval. Blinkersen är nu av LED-modell och kommer med en uppdaterad version av BMWs självavstängande Comfort Turn-funktion.
Boxern på 1 254 cm3 förblir oförändrad och erbjuder 136 hk vid 7 750 varv per minut och 143 Nm vridmoment som bäst vid 6 250 varv per minut. För 2023 får R 1250 R ett tredje körläge, där det nya ECO-läget fyller på redan befintliga Road och Rain-lägena. I ECO-läge använder ShiftCam-systemet en mjuk effektkurva och måttlig vridmomentbegränsning för att maximera bränsleekonomin och räckvidden.
2023 års R 1250 R får också lutningskänslig Dynamic Traction Control och Integral ABS Pro som standardutrustning (erbjöds tidigare som tillval). Standard är också Dynamic Braking Control som arbetar för att minska momentet vid bromsning för att förbättra stabiliteten och minska bromssträckan.
Den digitala TFT-fullfärgsinstrumenteringen får en ny "Sport"-skärm som ger information om lutningsvinkel i realtid, såväl som data om lutningskänsliga kontrollåtgärder.
2023 års R 1250 R kommer som standard i en Ice Grey-lack, men BMW erbjuder även en Sport-variant i Racing Blue Metallic med vit ram, guldfärgade bromsok, blålackerade plastdetaljer, samt en Triple Black-version i Black Storm Metallic med en Agate Grey ram, guldfärgade bromsok, kylarkåpor av rostfritt och magkåpa av rostfritt.
Övrig standardutrustning är Hill Start Control (HSC), USB-ladduttag, system för intelligent nödsamtal, Dynamisk bromskontroll (DBC) och 4-vägs mekaniskt justerbar vindruta.
Pris från 154 500 kronor.