Muskelglidaren Diavel är den senaste i raden av modeller från Ducati där den traditionella V-twinnen ersatts av en vätskekyld V4.
Ducati hävdar att den är 13 kg lättare än 1260 S som den ersätter, där fem kilo viktminskning kommer av motorbytet och ytterligare åtta fördelat på resten av motorcykeln. Enligt Ducati väger pjäsen 223 kg utan bränsle i den 20 liter stora bensintanken.
Den nya V4:an får en dubbla tändpulser och kommer inlindad i ett monocoque-chassi av aluminium, som ersätter fackverksramen av stål hos 1260-modellen.
Diavel kommer även med funktionen där bakre cylindrarna deaktiveras - och blir i praktiken en parallelltwin vid stillastående och när man kör i låg hastighet.
Diavel erbjuder en låg sitthöjd på 790 mm, vilket är 10 mm högre än tidigare.
Du får också 15 mm mer fjädringsväg bak för extra komfort tack vare en omarbetad, fullt justerbar mono-dämpare. Detta förenas av en 50 mm upp och nedvänd framgaffel, som erbjuder justering av fjäderförspänning, kompressions- och returdämpning.
Diavels framfart hejdas av främre Brembo Stylema bromsok med dubbla 330 mm skivor fram, och bak ett tvåkolvsok som greppar kring den 265-mm stora bromsskivan.
Du får tre effektlägen och fyra körlägen (Sport, Touring, Urban, Wet), plus lutnings-känslig traction control, ABS och wheelie-kontroll. Detta, tillsammans med farthållaren och startkontrollen (launch control), kan styras via den nya fem-tums TFT-instrumenteringen som kan anslutas till din telefon och har sväng för sväng-navigering.
Kraften överförs till marken via ett fett 240/45 bakdäck. Fram och bak finner vi en ny femekrad fälgdesign. Dessutom har den främre LED-strålkastardesignen ändrats och toppas nu av en minikåpa ovanpå enheten.
Cirkapris Sverige: 287.100 sek
Cirkapris Norge: 358.400 nok