Tidigare i år visade BMW Motorrad upp sin eldrivna konceptmotorcykel Vision DC, där fokus framförallt låg på designen, handlar senaste el-konceptmodellen E-Power Roadster mer om funktionalitet.
För tillfället är det bara ett koncept, inte en produktionsfärdig motorcykel, och påminner om en BMW S1000R med fackverksram. Fronten kommer från S1000R och mycket av bakdelen kommer från R1200RS. I mitten har BMW skapat en skräddaranpassad ram. Dessutom kommer drivenheten från BMWs bilavdelning.
Batteripaketet lånades i det fallet från en BMW 2-serie plug-in-hybrid medan motorn är från en BMW 7-serie. Batteriet, som gömmer sig inuti en metallbox, har en kapacitet på 13 kW. BMW E-Power Roadster Concept kan laddas med DC-snabbladdning och uppges vara fulladdat på ungefär en timme. BMW arbetar med att förbättra kylsystemet och planerar för en ladd-intervall på 200 km, i konceptform, och mellan 200-300 km, i produktionsform.
E-Power Roadster-konceptet testades nyligen mot en BMW S1000R i ett dragrace. Toppeffekten uppges ligga på cirka 134 hk. Med en vikt på cirka 290 kg, och ett vridmoment på cirka 200 Nm, lär den accelera 0-100 km/h på 2,9 sekunder - 0,2 sekunder långsammare än S1000RR.
BMW uppger att det verkliga vridmomentet är 1.500 Nm (!). BMW tillägger att tills produktionsversionen kommer att nå butikslokalerna kommer den eldrivna motorcykeln tappa cirka 30 kg i vikt, vilket gör att den kommer den då kommer att väga omkring 260 kg.
Vare sig du gillar det eller inte är elfordon, och inte minst eldrivna tvåhjulingar här för att stanna. BMW har meddelat att vi kommer att få se 25 nya eldrivna fordon från den tyska fordonstillverkaren inom fyra år (motorcyklar och bilar).
Hos en motorcykel är motorn den centrala punkten - det är det grundläggande elementet som utgör grunden för hela arkitekturen. Men elektriska motorenheter ställer helt andra krav när det gäller installationsutrymme. Medan storleken på motorn hos en konventionell motorcykel huvudsakligen beror på dess kapacitet, är det batteriet som tar upp det mesta av utrymmet hos ett eldrivet fordon. Elmotorn är relativt kompakt. Det är med detta i beaktande som BMW Motorrad Vision DC Roadster behåller mycket av det ikoniska utseendet hos en traditionell boxer-motorcykel, trots dess elmotor.
På platsen som tidigare varit vigd för boxermotorn finner vi nu ett vertikalt monterat batteri. För optimal kylning har batteri-enheten två sidoelement med kylflänsar och integrerade fläktar. Precis som boxermotorn hos BMW R 32 - har kylelementen placerats väl exponerade för den kylande luftströmmen. Den cylinderformade elektriska motorn är placerad under batteriet och är direktansluten till drivaxeln. BMW Motorrad Vision DC Roadster visar sålunda upp en synnerligen smart drivarkitektur som visuellt flörtar med BMW Motorrads långa historia samtidigt som den tar ett steg in i framtiden.
BMW Motorrad Vision DC Roadster bjuder på ett dynamiskt stuk, där den låga framdelen och det korta, höga bakpartiet förmedlar en känsla av smidighet.
Trots de moderna funktionerna har BMW behållit några delar med en traditionell design. Framtill finns en Duolever-gaffel, där ”tanken” löper från den.
Ramen själv är fräst av aluminium, med stora utskurna delar som ger motorcykeln ett slimmat utseende. Resten av motorcykeln är uppbyggd kring batteriets mittpunkt.