Att köra motorcykel är något av det bästa man kan göra med kläderna på. Det vet de flesta som kör eller kört motorcykel någon gång. Men för personer som är lite kortare i rocken är det långt från självklart att kunna göra det på ett säkert och bra vis. Min fru Magdalena har under de senaste tio år ägt flertalet mindre motorcyklar som varit mer eller mindre lämpade för hennes 162 centimeter. Nu har turen kommit till att köra nya Triumph Bonneville Street Twin, som med en låg sadelhöjd och justerbara reglage ser ut att bli en lämplig maskin för härliga sommaräventyr.
För mig är det en självklarhet att köra motorcykel. Det har det varit i närmare 30 år. Med min 183 centimeters kroppslängd är det sällan som jag har problem med att nå ner till marken då jag kör dessa fantastiska maskiner. Jag upplever heller aldrig problem att hantera reglage eller annat på de motorcyklar jag kör. Men trots att mestadels av världens motorcyklar är tillverkade av personer som är betydligt kortare än mig, och dessutom mestadels körs av personer som i många fall är ganska mycket kortare än mig är de ändå som oftast klippt och skurna för framförallt längre personer.
Enligt 2013 års mätning är den genomsnittlige mannen i Sverige 181,5 centimeter lång medan kvinnornas medellängd i Sverige är 167,7 centimeter. I Spanien är motsvarande siffror 178,0/165,0 och i Italien 176,0/165,0. I Japan, där många av världens motorcyklar utvecklas och tillverkas är genomsnittslängden för män 171,5 centimeter och för kvinnor 158,0 centimeter, enligt senaste rapporterade mätningen.
Under de senaste åren har allt fler mindre motorcyklar hittat ut på den europeiska marknaden. Och med mindre menar jag inte bara motorcyklar med små och svaga motorer, utan också större motorcyklar men som anpassats för att även passa bra för personer som är kortare än den genomsnittlige svenske mannen.
Att nå ner till marken med fötterna är givetvis bra, men ännu viktigare under färd är att kunna hantera reglage och manövrera motorcykeln på ett smidigt och säkert vis. Och det är långt från självklart, och begränsar valet av motorcykel för många. För mig är det här saker som jag i stort sett aldrig ens tänker på. Att nå reglagen med händerna. Att kunna manövrera blinkersreglaget utan att behöva släppa vänsterhanden från styret för att tummen ska nå, eller att tryggt kunna sätta ner åtminstone en fot i marken då jag sitter i sadeln på en motorcykel är för mig en självklarhet. Men så är det inte för alla. Min fru är bara en av alla dessa personer som alltid får söka med ljus och lykta efter en motorcykel som passar bra för hennes kropp, och som dessutom ska se rätt ut och erbjuda den rätta motorcykelkänslan. Förhoppningen är att Triumph Bonneville Street Twin är den motorcykeln…
Magdalena om sitt första intryck med Triumph Street Twin: ”Efter att ha inlett min motorcykelkarriär bakom styret på en gammal Kawasaki ER-5 har sedan BMW Scarver, Kawasaki ER-6n och KTM200 varit mitt förstahandsval av motorcyklar. Nu har turen kommit till nya Triumph Street Twin, som med sin 900-kubiksmotor är den största motorcykeln jag hittills kört. Jag tvekade lite inför första provturen. Kanske skulle den vara för stor och tung? Men tämligen omedelbart insåg jag att så inte var fallet. Sadelhöjd, och körställning var i stort sett perfekt. Jag nådde lätt ner med fötterna i backen. Dessutom kunde jag hantera broms- och kopplingsreglage utan större problem. Skönt. Det ser ut att bli en härlig motorcykelsommar.”
I garaget ligger redan ett antal kartonger som bland annat innehåller nytt avgassystem och lite annat ”lull-lull” för att ge motorcykeln ett lite annorlunda stuk. Fortsättning följer…