Så här på våren är det många som tar årets premiärtur med motorcykeln, efter en stunds vintervila. Om du gjorde rätt då du ställde undan motorcykeln för vintern, så fick den sig en omsorgsfull tvätt och en allmän översyn. Kanske har du även tagit tillfället i akt att byta ut slitna delar. Om inte, så är det hög tid att fixa det nu innan årets första tur, för säkerhets skull. Och glöm inte att även du behöver en "avrostning". Här får du några grundläggande tips.
Börja med en ordentlig tvätt, som inte bara göra att motorcykeln blir roligare att se på, utan även ger bättre möjligheter att få bättre koll på delar som eventuellt måste bytas ut. Samtidigt blir det betydligt trevligare att handskas rent allmänt med motorcykeln.
Fortsätt sedan med att kontrollera skicket på motorcykelns däck. Däckmönstret måste vara minst 1 millimeter över slitbanan för att det ska vara godkänt. Lufttrycket är också mycket viktigt, inte minst för säkerheten. När det gäller lufttryck bör du kontrollera med motorcykel/gummiverkstan vad som gäller för din motorcykel och de däck som sitter monterade.
När du ändå är i farten med att kolla däcken passar det även bra att kontrollera bromsarna. Se efter hur pass slitna bromsbeläggen är. Om du inte ser något bromsbelägg eller bara någon ynka millimeter finns kvar är det hög tid att byta. Kontrollera även så att bromsskivorna inte har några sprickor eller andra skador. Innan du beger dig iväg bör du även kontrollera bromsarnas funktion.
Har motorcykeln kedjedrift? Kedja och drev är slitvaror. Kedjan bör vara lagom spänd, så att den inte hänger men samtidigt inte är spänd som en fiolsträng då. Kontrollera även då någon sitter på motorcykeln. Om du kan lyfta av eller lätta på kedjan en bit från bakdrevet är det läge att byta drev och kedja. Om du inte redan gjort det, passa på att smörj kedjan med kedjeolja. En rengjord och välsmord kedja håller många gånger längre än en smutsig och osmord.
Kontrollera även framgaffeln, så att inte packboxarna läcker. Det ser du enklast genom att gaffelns innerben är fuktiga av olja eller att det rinner ut olja då du "gungar" på framgaffeln. Vid läckage är det ofta packboxarna som behöver bytas ut.
Fortsätt med att kontrollera belysningen, och här kan det även vara läge att kontrollera blinkers och signalhorn.
Innan du drar ut på första turen bör du även kontrollera så att motorn har rätt oljenivå, och att det inte finns något oljeläckage, vare sig när motorn är kall eller varmkörd. Kolla även så att bultar och skruvar är rätt åtdragna. Du har väl dragit åt hjulbultarna ordentligt efter däckbytet?
Så kommer även du i form
Innan du ger dig ut på första turen i trafiken är det bra att göra några körövningar på en öde parkerings- plats eller ett industriområde.
»Gör bromsövningar. Märk ut en bromspunkt där du ska påbörja inbromsningen. Försök sedan att lugnt och sansat få till bromsningar som känns harmoniska och bra.
»Precis som alltid vid motorcykelkörning är blicken och din körställning av stor vikt vid inbromsning. Håll blicken högt, och se långt fram, även vid inbromsningens slutskede. Kläm knäna mot tanken för att på så vis förankra din underkropp hos motorcykeln, det bidrar till att motorcykeln blir stabil. Dessutom blir inte belastningen lika tuff mot armarna.
»För att få till en optimal bromsning bör du sträva efter att alltid bromsa kraftigt från början. Försök att få upp bromstrycket maximalt under inledningen av inbromsningen. Krama bromshandtaget med handen på samma vis som när du hälsar på någon – mjukt men samtidigt bestämt. Då hinner fjädringen med, vilket minskar risken för hjullåsning. Klämmer du åt för hårt är risken mycket stor att fjädringen bottnar och hjulet låser sig. Skulle det hända är det viktigt att du omedelbart lättar på bromstrycket. Men sluta inte att bromsa – ta ett nytt tag och bromsa på nytt.
»Kör alltid med minst två fingrar vilande på bromshandtaget för att öka bromsberedskapen. Förbered dig även mentalt på att du snart kanske måste bromsa.
»Kör mjukt. Accelerera och bromsa med fingertoppskänsla, eftersträva god harmoni. Gör vägen så rak som möjligt, men skär inte över till mötande körbana i onödan, i synnerhet inte genom dolda kurvor eller över krön.
»Öva slalom och andra typer av kurvövningar. Sätt gärna upp ett par koner eller andra markeringar att ha som fokuspunkter.
»Tänk på hur du kör och varför du kör på ett visst sätt. Kör aktivt och du kommer att upptäcka att körningen blir mjukare, roligare och samtidigt säkrare.
Runt om i landet arrangeras så kallade avrostningar och förarkurser för motorcyklister. Gå in på Sveriges Motorcyklister på www.svmc.se.
Kör försiktig. Vi ses på vägarna!