EU-projektet, ADAS&ME, är det största projektet som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har koordinerat, med en total budget på 9,6 miljoner Euro (cirka 89 miljoner kronor). VTI har välkänd kunskap och forskning i framkant när det gäller automatiserad körning, men även av koordinering av EU projekt, och nu tar VTI ytterligare ett steg för att leda forskningen framåt. Ett stort sådant.
– Vi kommer att basera arbetet på användarfall för bil, lastbil, buss och motorcykel vilket speglar stora delar av trafiken på Europas vägar. Projektet kopplar samman kunskap om förarens tillstånd och kunskap om situationen man befinner sig i, med fordonets automatiserade funktioner, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.
– Inom ramen för projektet ska vi utveckla system som kan läsa av när föraren börjar bli trött, ouppmärksam eller påverkad av känslor som arg, ledsen och bedöma hur man lämpligen övergår till, eller från, automation beroende på förarens och bilens förmåga.
Anna Anund, koordinerar hela projektet tillsammans med forskarkollegan Magnus Hjälmdahl och ekonomen Johanna Nordenrot. De skrev ansökan på 75 sidor tillsammans med två grekiska kollegor från institutet Certh/Hit.
– Det är det som är kul, att vi verkligen är ett internationellt team redan från början.
Forskningen som startar i september ska pågå i tre och ett halvt år. Syftet är att utveckla system för förarstöd för att förbättra säkerheten och på sikt bidra till mer miljövänliga transporter.
– Extra roligt är att vi har flera svenska partners i projektet; Scania, Autoliv, Smarteye, Stressforskningsinstitutet och Uppsala universitet.
Projektet kan beskrivas som att det tas ett helhetsgrepp kring automatiserad körning för bilar, lastbilar, bussar och motorcyklar. VTI:s fokus ligger på föraren.
– Vi utgår från människan, ett förarperspektiv, vi måste se till att vägen fram till helautomatiserade bilar sker säkert och till nytta för användaren, så att både fordon och förare kan ta kontrollen från varandra, säger Anna Anund.