När Suzuki GSX-R750 lanserades 1985 var det den lättaste, snabbaste och mest avancerade sporthoj som fanns tillgänglig för allmänheten. "Denna rena Supersportsmodell var vår första 750cc cykel med en aluminiumram av sällan skådad låg vikt och suverän vridstyvhet. Vi hade egentligen inga konkurrenter på marknaden", säger Hiroshi Fujiwara, den japanska ingenjör som ledde utvecklingen av den första GSX-R:en redan på 1980-talet.
Med 99 hästkrafter, flatside-förgasare och dess oljekylda, 4-cylindriga DOHC motor samt en torrvikt på ca 179 kg så erbjöd GSX-R750 prestanda som saknar motstycke i sin tid. "Vi visste om för att nå vårt mål om världens bästa effekt-vikt-förhållande - som krävs för att realisera överväldigande resultat - skulle vara en enorm utmaning för oss, säger Isamu Okamoto, mannen som ansvarade för att utforma den första GSX-R750 motorn.
Suzuki tog sig inte bara an utmaningen med 1985 års GSX-R750. De höjde även ribban året efter 1986 med GSX-R750 Limited Edition. I dollar räknat så kostade den då $2000 mer än en standard GSX-R750 och var den dyraste japanska sporthoj på sin tid. Den var utrustad med en guldpläterad kedja, högprestanda radialdäck, en modifierad bakdel med enkelsits i glasfiber, torrkoppling, 41mm "Neas" framgaffel (med en elektronisk aktiverad anti-dive mekanism), annorlunda styrdämpare och dubbla 310 mm bromsskivor. Limited Edition versionen vägde 176 kg torr och var alltså 3 kg lättare än standardmodellen.
Idag är fotografier av 1986 års Suzuki GSX-R750 Limited Edition nästan allt som finns kvar. Det exakta antalet av dessa motorcyklar som Suzuki producerade är okänt, men enligt de flesta källor så var det endast 300 enheter som kom ut på marknaden och fina exemplar är nu nästan omöjligt att hitta.