I ett nyligen utfärdat Honda-patent litar japanerna på tankens kraft för att kontrollera motorcykeln, där du som förare tänker och maskinen svarar på dina tankesignaler. Patentet föreslår dock att denna teknik är avsedd att kompensera för bristerna hos en förares erfarenhet, inte som en heltäckande körfunktion. Tänk på det mer som ett stöd för mer oerfarna nybörjare, snarare än telepatisk motorcykelkörning.

Grundidén med systemet är ett gränssnitt mellan människa och maskin. Japanerna placerar gränssnittet inuti hjälmen uppe på huvudet. Sensorerna där ska, så att säga, ta upp tankesignalerna och vidarebefordra desse till en central dator.

 

Datorn tolkar dessa tankar och skickar motsvarande signaler till den inbyggda elektroniken. Till exempel adresseras styrdynamikstyrsystemen eller styrningen av motorn. Maskinen stöder sedan förarens önskemål inom ramen för de tekniska möjligheterna. Patentet nämner uttryckligen av körmanövrers som wheelies, stoppies, omkörning, däckspinn, acceleration och bromsning. Naturligtvis bör även handsfree-enheter och navigering också kunna styras med tekniken. Men först och främst är fokus på ökad körsäkerhet.  

Implementeringen av ett motsvarande gränssnitt mellan människa och maskin ligger sannolikt en bit bort i tiden, men det är trots allt intressant att se vad motorcykeltillverkarna har i tankarna.

 


Reportage

Fler artiklar

BMW Motorrad har lanserat nya F 900 GS, som ersätter F850GS. Det betyder omfattande förändringar. Inte minst har formatet slimmats och vikten...

Att resa med motorcykel betyder enorm frihet att parkera och stanna i stort sett när som helst utan allt för mycket strul. Nu börjar det dra ihop...

Här hemma i Sverige finns otaliga spännande vägar och resmål. Men för dig som inte kan få nog av läckra, till synes oändligt välkurvade vägar, är en tur i...

Sport

Fler artiklar

2024 års International Six Days of Enduro (ISDE) är planerad att äga rum 14–19 oktober i Silleda, Spanien. Nu har KTM presenterat specialmodellerna...