Airmousse är ett svenskt företag som grundades av Pierre Ferm ifrån Norrköping. Göran Segerlund har provkört företagets senaste mousse, som har fått namnet Airmousse Race Performance.
Airmousse produkter är framtagna för Enduro och Motocross, och ersätter konventionella, luftfyllda innerslangar. Det finns nu sex olika varianter av ”korvar” som vi kallar dom. De olika modellerna som går att välja mellan är Enduro, Mini MX, MX, Soft Enduro, Light weight och nu även Race Performance.
Vad är skillnaden mellan dessa modeller kan man undra? Enkelt förklarat är det att det finns olika hårdheter på ”korvarna” så det ska passa dom olika förhållandena som finns och även vad man själv som förare gillar.
Nu tillbaka till den nya Airmousse Race Performance och vad som utskiljer sig från dom andra. Till att börja med är det vikten. Den ofjädrade vikten vill man alltid ha så låg som möjligt på ett tävlingsfordon, och speciellt hos hjul på en motorcykel, då man vill få ner gyrokrafterna för att lättare kunna ändra riktning.
Airmousse Race Performance kommer vakuumförpackat gentemot andra modeller som ligger i en plastpåse. Det första man reagerar över när man packar upp Airmousse Race Performance är hur lätt den är, den väger knappt mer än vad en vanlig slang väger.
Känslan när man kör med nya Airmousse Race Performance är som att köra med slang, den fjädrar på samma sätt utan att upplevas som död, och om man studsar däcket så regerar den som om det skulle vara slang i och inte bara landar platt. Det jag gillar är att det håller mot bra när man kör igen ett stenigt parti och även ger en stabil känsla när man trycker in hojen i kurvor.
Jag gillar ett framdäck som håller emot och är fast, men det är min högst personliga åsikt. Bakdäcket ger en väldigt bettig känsla och greppar bra utan att vara för mjuk. Jag har kört med mina Airmousse Race Performance nu under cirka sex timmar och det är fortfarande samma nya ”korv”-känsla.
När man kör med Mousse i däcken är det viktigt att man smörjer in ”korvarna” för att minimera friktionen mellan däck och ”korv” så mycket som möjligt för att hålla nere värmen, det är nämligen den som styr lite hur långlivad moussen blir när man kör, så kör du med mousse så bör man fylla på med mousse gel med jämna mellanrum även om däcken fortfarande är bra, speciellt på sommaren när det är varmt. Gel kan man köpa hos dom flesta handlarna så man kan hålla moussen välsmord. Det medföljer 100ml gel till Airmousse Race Performance.
Den nya Airmousse Race Performance och övriga mousse-modeller finns att köpa hos återförsäljare. Priser och information för tillverkarens olika mousse-modeller, och en tabell för vilken dimension som passar det däcket du använder finns på https://airmousse.com/en/