Jörgen ”Gson” Gustafsson var på plats i norra Spanien under världspremiären av GASGAS nya landsvägsmodeller, Supermoton SM 700 och offroadhojen ES 700. Tidigare har du kunnat ta del av Jörgens provkörning av offroadmodellen. Nu har turen kommit till SM 700.


I och med lanseringen av ES 700 (Enduro Street) och SM 700 (Supermotard) tar GASGAS klivet ut till landsvägen, vid sidan om sina trial-, enduro och motocrossmaskiner. Med undantag för trialhojarna, som fortfarande utvecklas och tillverkas i Spanien (från sommaren 2022 i den nya fabriken i Terrassa nära Barcelona), är GasGas-motorcyklarna baserade på KTM och Husqvarnas tekniska plattformar. 

I grund och botten är tekniken hämtat från KTM SMC 690 och Husqvarna 701 Supermoto-modellerna med den största tillverkade encylindriga fyrtaktsmotorn på marknaden, med sina 693cm3. Vi snackar 75 hk vid 8000 varv/minut och maximalt 73,5 Nm vridmoment vid 6500 varv/minut. Och med tanke på det lätta och smidiga chassit så rör det på sig.  

Här är det på sin plats att nämna att, med en specifik A2-motormappning som begränsar effekten till 30 kW, kan ES 700 lagligen köras av personer med A2-körkort.

Trådekerhjulen hos ES700 har i det här fallet ersatts av nya 17-tumshjul med gjutna fälgar, med 120/70-17-tums framdäck och 160/60-17 bakdäck (Continental ContiAttack SM EVO). 

Designad speciellt för Supermoto-bruk - 48 mm WP APEX framgaffeln kommer med separat justering av kompressionsdämpning hos vänster gaffelben och returdämpning hos höger ben. Med lättåtkomliga klickrattar, högst upp på respektive gaffelben, som kan justeras för hand, är inställningen av fronten synnerligen enkelt och snabbt åtgärdat, helt utan verktyg. 

Precis som sitt offroad-syskon är GasGas SM700 laddad med det senaste inom elektroniska förarhjälpmedel, där Bosch 9.1 MP-systemet (inkl. kurv-ABS och Supermoto-läge) gör att du kan finjustera SM 700 så att den blir precis som du vill ha den. Och kombinationen av det toppmoderna ABS-systemet och Brembo-bromsar ger en suverän känsla av kontroll och säkerhet. Dessutom erbjuder SM 700 en serviceintervall på 10 000 kilometer. 

Föredrar du att köra med en aggressiv gasrespons? Det är precis vad Supermoto Ride Mode designades för! Din högerhand bestämmer, med bara en touch av traction control som kliver in om saker och ting skulle bli lite väl galna. Med Supermoto Ride Mode inkopplat glider du med fördel in i böjarna på sladd, då ABS-systemet bara är aktiverat på framhjulet, vilket ger dig total kontroll över motorcykeln in i varje böj.

 

En kraftassisterad slirkoppling från Adler på plats, som maximerar bakhjulsgreppet när du accelererar hårt ur böjarna. Slirkopplingen förhindrar även eventuell bakhjulsinstabilitet under hård inbromsning och nedväxling, vilket säkerställer att motorcykeln håller sig balanserad när du öser in i böjarna. Den unika designen minskar också oönskade vibrationer och underlättar känslan vid kopplingsreglaget. Och som pricken över i det ger det hydrauliska kopplingssystemet från Magura perfekt fingertoppskänsla i alla lägen.

 

Quickshifter gör precis vad namnet antyder och garanterar supersmidig och effektiv upp- och nedväxling utan att behöva använda koppling. Två sensorer – en för att upptäcka rörelse av växelspaksstången och en andra som känner av växelkoppling – tar hand om ”tänkandet”, vilket betyder att oavsett hur hårt du accelererar kan du alltid skifta till nästa växel. När det gäller nedväxling matchar systemet motorvarvtalet till den lägre växelns hastighet för sömlös nedväxling. Tillsammans ger det här en perfekt känsla när jag enkelt och smidigt skiftar mellan växellådans lägen.

 

Flex. Stabilitet. Roligt. Det är vad GASGAS anger som de tre viktigaste sakerna när det kommer till motorcykelns fackverksram. Designad för att ge knivskarp hantering och stabilitet, precis rätt mängd flex som ska garantera en rolig hojtur med SM 700, varje gång. Tillverkad av högkvalitativt krom-molybdenstål för att vara superstarkt, exakt beräknad vridstyvhet och longitudinell flexibilitet betyder att alla typer av förare kommer att känna självförtroendet att pressa hårdare. Ramen är robotsvetsad, och uppges väga in på 8,4 kg.

 

Presentationen ägde rum på vägarna och grusvägarna på spanska östkusten, vid Costa Brava. Dessutom fick vi tillfälle att dra några härliga varv på självaste MotoGP-stjärnan Sete Gibernaus hemmabana. 

 

Att köra den här typen av encylindriga motorcyklar framkallar oftast ett fånigt leende på mina läppar. Och så blir det även i detta fall. Den encylindriga motorn övertygar omedelbart, med dess direkta gasrespons och kraftiga vridmoment, även på låga varvtal, och där kraften ökar jämnt och stadigt från mellanregistret och hela vägen upp till varvtalsbegränsaren.

 

Den självbärande bakramen av plast, väger bara 5,2kg och rymmer en 13,5-liters bränsletank. Vill du lägga till antingen en dedikerad monteringsram eller passagerarhandtag? Inga problem, det har GASGAS redan tänkt på.

 

Den formgjutna svingarmen tillverkad av ett enda stycke aluminium och uppges väga in på endast 3,9 kg.

 

När jag kollar in bromsarna finner jag ett Brembo Monoblock fyrkolvsok och en 320 mm bromsskiva som visar sig erbjuda bromskraft så att det räcker och blir över, och tillsammans med en 240 mm bromsskiva med en enkolvs bromsok bak, och där allt kontrolleras av det lutningsavkännande ABS-systemet från Bosch, har jag definitivt inget att anmärka på vad gäller bromsresurser.  

 

För att få ut maximalt av denna lekfulla motorcykel är det aktiv körstil som gäller. Framdelen är extremt känslig, i synnerhet då det nalkas körning på bana med riktigt tajta, skarpa böjar, där känslan är att den mer än gärna vill tippa in i böjarna. På samma gång är SM700 mycket stabil i kurvor med lite större radie och ute på raksträckorna. Dessutom har den en bekväm körställning, och funkar bra även i högre hastigheter på långt över 100 km/h, även om motorvägskörning blir tröttande (och tråkigt) i långa loppet, mycket på grund av avsaknaden av allt vad vindskydd heter.

 

Snabb acceleration, wheelies, stenhård inbromsning, feta sladdar, grymma nedlägg i hårnålskurvorna, tills fotpinnarna möter asfalten, och sedan full acceleration, med lite lätt nedlägg, när du lämnar kurvan. Sedan kanske ett hopp eller två ute på grusslingan, innan det är dags att inleda nästa varv, och nästa… 

 

Såväl på banan som ute på landsvägen uppvisar GasGas SM 700 en fenomenal smidighet, och inbjuder till en hel del skoj. Och det är onekligen just detta som SM700 främst handlar om. En motorcykel som ska köras aktivt, och som du då kommer ha sjukt roligt med. Dessutom lär det vara en synnerligen snabb och smidig pendlarmaskin, där varken lite bilköer eller annat lär stoppa din framfart i första taget.

 

LÄNK - MER OM GASGAS SM700