Italienska Apriliaföraren Max Biaggi laddade järnet under helgens tuffa superbikerace på italienska Imola, vilket efter en rejäl portion dramatik resulterade i att han blev Aprilias och Italiens första världsmästare i Superbike någonsin.
Max Biaggi fick jobba hårt för att kamma hem världsmästartiteln på hemmaplan, slutade på 11: e plats i race ett och en femteplats i race 2 till slut gav honom titeln. När hans enda titelrival, Leon Haslam (Suzuki), tvingades kapitulera från race två efter halva loppet, på grunda av motorhaveri, behövde Biaggi inte ens komma hela vägen till mål för att bli kamma hem mästartiteln, men han passerade mållinjen som femma i varje fall.
Biaggi har nu 413 poäng mot Haslam's 350, med en runda och 50 poäng kvar att slåss om.
Carlos Checa (Ducati) vann båda Imolaracen, den första efter en lång kamp, det andra efter att ha dragit ifrån tidigt. Han är nu bara 14 poäng efter den skadade Jonathan Rea (Hannspree Ten Kate Honda) i kampen om en tredjeplats totalt, där Rea inte körde helgens race, och inte heller är säker på om han kommer att köra finalen eller inte. Cal Crutchlow är idag total femma, 35 poäng bakom Checa, och körde till sig tionde och tredje plats under söndagens race. Hagas dubbla pallplatser under söndagen placerar honom en poäng bakom Crutchlow på sjätte plats i tabellen. James Toseland (Yamaha Sterilgarda) är sju, men bara tre poäng före Sylvain Guintoli (Suzuki alstare) efter att han hade två krascher och inte kom i mål idag.
Helgens race i Italien handlade givetvis om Biaggi och Aprilia, men ännu är kampen inte helt färdig, eftersom märkesmästerskapet återstår att avgöras på den sista rundan då Aprilia för närvarande ligger 41 poäng före Ducati.
Max Biaggi: "Jag är så glad! Det är en fantastisk känsla som strömmar genom hela min kropp. Det är som en dröm som blir sann, jag slutade aldrig drömma om att det skulle bli sant. Aprilia har gjort ett bra jobb, det är tuffa förare där ute, jag vill inte ta bort något från dem, vissa är mer konsekventa än andra, men de är alla snabba och detta mästerskap är mycket konkurrenskraftigt. Jag hade så många problem i race 1, utanför banan, på banan, cykeln sidledes men jag kraschade inte... Det var väldigt tufft, vi fick inte till den bästa inställningen här på Imola, det är inte en lätt bana men jag slutade aldrig att försöka. I race 2 bytte vi cykel och jag attackerade från första varvet. Detta är en riktigt bra dag för mig, för alla mina medarbetare, för Aprilia Alitalia, mina sponsorer, alla som stöttat oss att förverkliga denna dröm. Vi såg till att det hände. "
Superbike VM - Imola - Race 1
1 7 Checa C. (ESP) Ducati 1098R 38'27.631 (161,708 kph)
2 57 Lanzi L. (ITA) Ducati 1098R 1.171
3 41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1.472
4 96 Smrz J. (CZE) Aprilia RSV4 Factory 6.691
5 91 Haslam L. (GBR) Suzuki GSX-R1000 9.584
6 66 Sykes T. (GBR) Kawasaki ZX 10R 10.979
7 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 15.023
8 67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 15.913
9 50 Guintoli S. (FRA) Suzuki GSX-R1000 17.025
10 35 Crutchlow C. (GBR) Yamaha YZF R1 20.795
11 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 21.243
12 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 25.860
13 99 Scassa L. (ITA) Ducati 1098R 31.551
14 76 Neukirchner M. (GER) Honda CBR1000RR 31.689
15 11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 44.349
16 90 Sandi F. (ITA) Aprilia RSV4 1000 F. 58.693
17 5 Lowry I. (GBR) Kawasaki ZX 10R 1'10.388
18 15 Baiocco M. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'13.648
19 33 Lai F. (ITA) Honda CBR1000RR 1'15.939
RET 52 Toseland J. (GBR) Yamaha YZF R1
RET 95 Hayden R. (USA) Kawasaki ZX 10R
Superbike VM - Imola - Race 2
1 7 Checa C. (ESP) Ducati 1098R 38'24.452 (161,931 kph)
2 41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 2.129
3 35 Crutchlow C. (GBR) Yamaha YZF R1 3.926
4 66 Sykes T. (GBR) Kawasaki ZX 10R 5.762
5 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 7.025
6 67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 12.147
7 57 Lanzi L. (ITA) Ducati 1098R 14.212
8 50 Guintoli S. (FRA) Suzuki GSX-R1000 18.029
9 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 18.249
10 99 Scassa L. (ITA) Ducati 1098R 19.446
11 11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 23.674
12 76 Neukirchner M. (GER) Honda CBR1000RR 34.804
13 90 Sandi F. (ITA) Aprilia RSV4 1000 F. 53.540
14 33 Lai F. (ITA) Honda CBR1000RR 1'03.102
15 15 Baiocco M. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'07.185
16 5 Lowry I. (GBR) Kawasaki ZX 10R 1'08.926
RET 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R
RET 91 Haslam L. (GBR) Suzuki GSX-R1000
RET 96 Smrz J. (CZE) Aprilia RSV4 Factory
RET 95 Hayden R. (USA) Kawasaki ZX 10R
RET 52 Toseland J. (GBR) Yamaha YZF R1