Totaldominans

Ben Spies dominerade i helgens race på Miller Motorsports Parki Utah, och plockade med sig sin andra dubbelseger för året som rookie i Superbike VM inför 47.300 åskådare. Serieledaren Noriyuki Haga (Ducati) som kraschade kraftigt under träningen körde de två tävlingarna blåslagen och öm, och avslutade på nionde respektive åttonde plats. Den japanska förare förlorade således mark till Spies liksom hans teamkamrat Michel Fabrizio, som slutade trea och tvåa. Så här i mitten av säsongen leder Haga på 265 poäng, medan tvåan Spies har samlat på sig 212 poäng och Fabrizio 201 poäng.

 


-Vi har arbetat på starten en del och med en så lång raka behövde vi en bra sådan. Den första tävlingen var ganska komfortabel för mig, det är en bra bana om du kan ligga i täten och få till en bra rytm. Det var en tuff tävling i race två, jag känner nästan som att jag rånade Michel på vinsten eftersom han körde så bra. Jag försökte hitta ett bra tempo men också en takt som var bekväm. Under de sista sex varven gav jag allt jag kunde. Tempot var mycket snabbt och det var ett bra race. Det är stort att få en dubbelvinst här, tyvärr vet vi alla att Haga inte är hundra okej men du måste samla poäng när du kan. Jag tror Misano kommer att bli en annan bana där R1 kommer att utmärka sig, så vi ska bege oss dit med ett öppet sinne och se vad vi kan lyckas med, förklarade en glad Ben Spies efter helgens dubbelseger.

Race 1
Spies dominerade första racet, och minskade klyftan i toppen av tabellen. Haga avslutade på nionde plats och missade viktiga poäng. Bakom Spies var Spanjoren Carlos Checa (Honda) medan tredjeplatsen gick till Fabrizio. Det var en bra dag för Ten Kate Honda då Ryuichi Kiyonari och Jonathan Rea körde hem fjärde respektive femteplatsen. Max Biaggi startade från rad fyra men arbetade sig hela vägen upp till sjätte plats med sin Aprilia RSV4.

Resultat: 1. Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 38'30.945 (160,527 kph); 2. Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 9.394; 3. Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 12.742; 4. Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 14.276; 5. Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 14.915; 6. Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 15.461; 7. Hacking J. (USA) Kawasaki ZX 10R 22.901; 8. Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 25.425; 9. Haga N. (JPN) Ducati 1098R 25.870; 10. Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 26.093; 11. Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 26.181; 12. Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 29.275; 13. Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 38.365; 14. Lavilla G. (ESP) Ducati 1098R 39.454; 15. Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 39.513; 16. Nieto F. (ESP) Suzuki GSX-R 1000 K9 48.889


Race 2
Den andra tävlingen var jämförbar med det första, med Spies som tog ledningen i första böj och behöll den platsen hela vägen till mål. Denna gång fick däremot Fabrizio till en betydligt bättre start än i första racet och var tvåa ut ur första kurvan, en plats ha behöll hela vägen till mål.
Checa kraschade på varv 4, under kampen om den sista pallplatsen som utkämpades mellan Rea, Leon Haslam (Stiggy Racing Honda), som kraschade på sista varvet och Biaggi. Kiyonari, Jakub Smrz och Shinya Nakano körde i mål före Haga som kom på åttonde plats. Det var ett uppmuntrande race för Kawasaki, med Parkes och Hacking syntes inom topp 10, medan BMW återigen hade en svår tid där både Xaus och Corser avslutade utanför topp 15.

 

Resultat: 1. Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 38'25.391 (160,914 kph);2. Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 9.080; 3. Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 14.357; 4. Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 15.636; 5. Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 17.156; 6. Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 17.546; 7. Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 Factory 19.659; 8. Haga N. (JPN) Ducati 1098R 23.455; 9. Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 30.489; 10. Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 31.775; 11. Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 33.246; 12. Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 36.758; 13. Nieto F. (ESP) Suzuki GSX-R 1000 K9 36.887; 14. Lanzi L. (ITA) Ducati 1098R 37.290; 15. Zemke J. (USA) Honda CBR1000RR 42.639; 16. Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 42.777

Poäng (efter 7 av 14 rundor): 1. Haga 265; 2. Spies 212; 3. Fabrizio 201; 4. Rea 133; 5. Biaggi 126; 6. Haslam 122; 7. Sykes 113; 8. Kyonari 96; 9. Checa 93; 10. Smrz 82.
Poängställning - Tillverkare (efter 7 av 14 rundor): 1. Ducati 311; 2. Yamaha 253; 3. Honda 206; 4. Aprilia 129; 5. Suzuki 113; 6. Bmw 60; 7. Kawasaki 41