Quattro Plant Cool Kawasaki föraren Filip Backlund siktar på två lopp inom poäng platserna när han beger sig till den supersnabba Thruxton-banan den kommande helgen.
“Det finns ingen bana som är lik Thruxton,” säger 26-åringen. ”Church kurvan är den snabbast i England, om inte kanske en av dem snabbaste i hela Europa: du är full gas på femte växeln och är uppe i farter upp emot 240km/h medans din motorcykel studsar över banan samtidigt som den går helt i sidledes, sladdandes med rök omkring dig. Den känslan är obeskrivlig!”
Farterna runt den närmare 4 kilometer långa banan och att den är så pass ojämn som den är, gör att inställningarna på hans #99 Quattro Plant Cool Kawasaki är extremt viktiga om Filip vill kamma hem två race inom poängplatserna.
”Teamet och jag har en rad olika delmål längs vägen som vi tar steg för steg,” säger Filip. "Efter vår första poäng på Snetterton så siktar vi nu högre och vill komma hem från Thruxton med två starka lopp inom poängplatserna.”
Så frågan är hur man finner den där perfekta setupen på en Kawasaki ZX10-R Superbike med en toppfart på bakrakan i närmare 330 km/h, och en medelhastighet på över 150 km/h?
Filip förklarar: ”Setupen runt Thruxton är relativt annorlunda om man jämför med många andra banor. Som vanligt så är det en slags kompromis, men framför allt så vill du ha en stabil motorcykel under dig i dem höga farterna som är. Banan är plan med inga direkta höjdskillnader men väldigt ojämn. Asfalten är också väldigt hård och aggressiv, där du kan enkelt köra ett snabbt varv, tricket är att lösa att däcken kan hålla i dem 20-25 varven som loppet körs i, vilket för oss är vårt huvudfokus när vi går in i denna helgen.”
Filip är inte enbart nöjd med sin första poäng förra tävlingshelgen, han gillar också Thruxton väldigt mycket. Tittar vi på hans två tidigare säsonger så tampades Filip för två topp tio placeringar ifjol, och under 2014 var han med och slogs om vinsten i Superstock 1000cc klassen, innan han slutade på en fjärde plats, så Filip känner gott och väl till Thruxton och hur han ska få ut det bästa av honom och banan.
Tider tävlingshelgen på Thruxton – MCE British Superbike Championship
Fredag 22a Juli: Fri träning 1: 10:15-11:00, Fri träning 2: 15:00-15:45
Lördag 23e Juli: Fri träning 3: 10:05-10:50, Kvalificering: 14:00-15:00
Söndag 24e Juli: Warm up: 10:50, Race 1: 13:30, Race 2: 16:30
Alla tider är lokala (brittisk tid)