Dunlop, ett varumärke starkt knutet till Isle of Man TT, har deltagit i varje upplaga av tävlingen som hållits sedan den första tävlingen år 1907. Förmodligen är det också den mest framgångsrika däcktillverkaren inom tävlingens långa historia, där Dunlop inte bara har hjälpt förare att vinna tävlingar under de 108 åren, utan också att slå otaliga rekord på vägen.
Av de 18 nuvarande varvrekord och racerekord som vunnits av enskilda förare, har Dunlop-däcken varit med och gett fäste i tillvaron åt alla dessa 18 män och kvinnor i rekordböckerna, inklusive alla sex snabbaste sektortider som innehas av Michael Dunlop, Steve Plater och Michael Rutter.
Förra året vann John McGuinness sin 23:e TT-seger, vilket motsvarar Mike Hailwoods rekord av sju Senior TT-vinster. Och samtidigt har det resulterat i rekordmånga 44 pallplatser på vägen. McGuinness säkrade också banrekordet, med sitt häpnadsväckande 132.701-mph-varv (snittfart på 213.6 km/h) runt den 37,73 mile (60.72 km) långa Mountain Course.
År 2016 syftar Dunlop till att ta det hela ett snäpp längre och skapa en ”133mph Club” på tävlingen som inleddes med en träningsvecka den 28 maj. Det är inte bara McGuinness som ses som en potentiell kandidat till att förbättra sitt rekord. Bruce Anstey registrerades för ett 132.298mph-varv år 2014, ett rekord som stod sig till sista racet år 2015. Förra året tog han sin tionde TT-seger, hans första i Superbikeklassen.
Dunlop har onekligen haft stor framgång på Isle of Man TT; 2014, vanns 13 av 15 möjliga pallplatser av Dunlop-skodda förare. År 2015 vann märket 10 pallplatser, inklusive pallplatserna för McGuinness, Anstey och Lee Johnston i TT Zero, där McGuinness noterades för ett nytt varvrekord i den elektriska klassen (119,279 mph). Då varvtiderna i TT Zero har ökat med i genomsnitt 4mph varje år, är det inte omöjligt att vi får se 120mph-varvtider i årets upplaga.