Egentligen började helgen helt ok under den första träningen men när Filip åkte ut med nya däck under den andra träningen kraschade han redan på utvarvet med en demolerad cykel som följd.
- Jag tog i lite för mycket och jag tappade framänden. Tyvärr gick väldigt mycket sönder på hojen och det var först morgonen därefter på träning tre som vi upptäckte att även framgafflarna tagit skada, säger Filip Backlund som fick nöja sig med 23:e plats på kvalet under lördagseftermiddagen.
Till söndagens "warm up" gjorde vi stora förändringar men det var för kallt för att få ut det vi behövde så vi fortsatte med de inställningarna i det första heatet. Dessvärre körde Filip in på 18:e plats, 45 sekunder efter segraren Josh Brookes och 20 sekunder ifrån poängplats.
- Inför det andra heatet gick vi åt det andra hållet med inställningarna och plötsligt hade jag förtroende för framänden. Jag kunde nu själv bestämma hur hårt jag kunde köra och det är en positiv känsla som jag hoppas kunna bygga vidare på, säger Filip Backlund som slutade heatet på 19:e plats men denna gång 25 sekunder ifrån segraren och sex sekunder ifrån poängplats.
Med Anvil Hire TAG Racing Kawasaki teamet körde Filip snabbare än vad han gjorde ifjol med FFX Yamaha på Silverstone. Trots att Filip var en halvsekund snabbare per varv i år så räckte det inte till poäng, ifjol blev det 13:e respektive 11:e plats. Josh Brookes vann dubbelt upp på Silverstone i helgen och körde under kvalet varvtider som hade räckt för att kvala in på MotoGP! Så mycket har BSB utvecklats och på en lång bana som Silverstone blir skillnaderna ännu tydligare mellan de största teamen och de mindre.
- Jag är långt ifrån nöjd med placeringarna i helgen. Men jag hoppas kunna bygga vidare på den positiva känslan från heat två till finalen på Brands Hatch om två veckor. Jag vill verkligen avsluta säsongen så bra som möjligt! Nästa år blir jag kvar i England men det kommer mer information efter finalhelgen, jag har några optioner att välja på, avslutar Filip Backlund.
Nu flyger Filip Backlund ner till Spanien för att delta som instruktör på Motorland Aragon där Grevens Racing Adventures med Jan Greven i spetsen arrangerar bandagar.