It-företaget EMC har med hjälp av stordata (big data) försökt ta reda på vad som gör motorcykelföraren John McGuinness så snabb. Genom att förse honom och en racingkollega samt deras tävlingscyklar med en mängd sensorer lyckades man samla in stora mängder data som sedan analyserats av dataforskare för att kunna skapa en modell som påvisar framgångsfaktorer hos McGuinness och vad han gör annorlunda mot konkurrenterna.

 För att förstå den legendariska motorcykelföraren John McGuinness framgång på banan samlade IT-företaget EMC in data från hans förardräkt och motorcykel. Informationen släpptes sedan till det globala datavetenskapssamfundet, global data science community, där tävlingsdeltagarna, som bestod av dataforskare, utmanades att analysera och tolka resultaten. Tävlingen, som bestod av två moment, lockade 750 forskare och vetenskapsmän från hela världen. Hemligheten bakom framgången visade sig ligga i konsekvent prestation genom hela banan och i kurvtagningarna.

EMC:s två tävlingsmoment hade som mål att reda på vad som gör John McGuinness rekordsnabb – den ena fokuserade på dataanalyser och den andra på datavisualisering. Över 20 sensorer, som byggts in i McGuinness och racing-kollegan Adam Childs dräkter och motorcyklar, samlade in en stor mängd data vid den spanska testbanan Monteblanco i mars 2015.

Vinnaren av dataanalyser var dr. Stefan Jol, analytiker på en ledande brittisk radiogrupp. Hans unika perspektiv på hur prestation i en del av banan påverkar prestation i andra delar var avgörande för den vinnande analysen. Genom data kunde dr. Jol identifiera vilka delar som hade mest påverkan på den sammantagna prestationen. Hans slutsatser kan i framtiden innebära att motorcyklar kan utrustas för banans viktigaste element och ge föraren informationen om var fokus bör ligga.

Vinnaren av datavisualisering var Charlotte Wickham, assisterande professor vid Oregon State University. Hon tog fram ett levande diagram som påvisade skillnaden mellan relativ prestation i förhållande till förare. Skillnaden i kurvtagningen var mycket tydlig – McGuinness bromsade hårdare och tog en bättre linje, vilket tillät honom att accelerera snabbare och komma ut ur svängen i högre hastighet.

– Jag har kört motorcykel sedan jag var 18 år och vet faktiskt inte varför jag är så bra på det. Det är intressant att se hur fart och positionering i kurvorna spelar stor roll. Jag ser verkligen fram emot vad data från TT-tävlingen kommer att visa och hoppas att delar av informationen kan hjälpa mig att bli en ännu bättre förare och göra sporten säkrare i framtiden, säger John McGuinness.

Under årets Isle of Man TT följer EMC upp och fördjupa sina tester. Båda förarna utrustas med ännu fler sensorer för att samla in ytterligare data. Resultatet kommer att presenteras under hösten 2015.

 

Om John McGuiness – The Morecambe Missile

John McGuinness är en erfaren motorcyklist, med 23 Isle of Man TT- och sex NW200-vinster. Känd som the Morecambe Missile, som anspelar på staden i Lancashire, England där han växte upp, är John inte bara en legend inom roadracing-kretsar utan har även nått framgångar på kort bana och i andra internationella sammanhang. Bland dem British 250 Championship 1999 och som förare i Honda TT Legends Endurance VM-lag 2011-2013.

Under TT 2015 säkrade han sin 23:e TT-seger i Senior race, vilket var hans 44:e pallplats. Endast den legendariska Joey Dunlop har fler vinster.

 

 MER FAKTA OCH DATA HÄR: http://www.emc.com/microsites/morecambe-missile/index.htm