Det har börjat lossna rejält för Filip Backlund som i årets sjunde runda av det Brittiska Superbikemästerskapet plockade poäng i de bägge heaten på Thruxton. Thruxton är en bana som Filip stortrivs på och framför allt har Filip imponerat stort med sitt racetempo under helgen men dessvärre har han hämmats av sina starter.
När helgens tre träningar avverkats hade Filip och hans team, Anvil Hire TAG Racing Kawasaki, en bra känsla inför kvalet och kände smaken av topp-tio-placeringar.
- Det var så otroligt tätt i kvalet. I Q1 kvar vi över 20 förare inom en halv sekund så det kändes bra att vara tredje snabbast. Vi visste att alla skulle ladda lite extra i Q2 och tyvärr var vi på fel sida om tiondelen och tog oss inte vidare till Q3, säger Filip Backlund som slogs ut ur Q2 ihop med många andra namnkunniga förare så som regerande mästaren Shane Byrne.
- Det positiva var att jag körde de varvtiderna helt själv. På Thruxton kan man tjäna flera tiondelar på att slipstreama (åka tätt bakom en annan förare) så jag visste att vi hade ett bra tempo över många varv inför racet, fortsätter Filip som kvalade in på en 15:e plats.
Dessvärre gjorde Filip en mindre lyckad start och tappade många platser i det första heatet. Han borrade ner huvudet bakom kåpglaset och fokuserade på uppgiften och lyckades köra upp sig till en elfte plats och plocka fem poäng. Några platser fick han till skänks då förare framför kraschade men Filip lyckades sätta racets tionde snabbaste varvtid och fick därmed startruta tio i det andra heatet som en bekräftelse på att han hör hemma i topp tio.
- I det andra heatet kom jag iväg helt ok och tog mig upp till en åttonde ganska omgående. Det var synd att John Hopkins kraschade då Christian Iddon tvärnitade framför mig och jag körde in i hans bakdäck och ljuddämpare. I själva incidenten tappade jag bara en plats men i kurvan därefter bromsade jag på mig och tappade många fler. Jag hade kört sönder framskärm och kåpglas men det jobbigaste var att ena framskivan var lite skev, säger Filip som ständigt fick pumpa upp trycket i frambromsarna för att kunna bromsa in i kurvorna.
- Det var väldigt spännande minst sagt att bromsa hårt från över 300 km/h efter den incidenten. Det var väldigt synd då jag innan incidenten låg åtta och hade kunnat ta några platser till, säger Filip som tappade många platser och till slut körde in på en 14:e och kunde rädda två poäng.
Att träna på starter står på schemat återigen för Filip inför nästa deltävling. Det räcker inte att hålla ett racetempo som räcker till topp fem om man tappar två tre sekunder i starten till täten.
- Realistiskt så är vårt mål nu att vara inom topp tio. Kommer jag topp fem så kommer det att kännas som en seger med tanke på att vi är ett litet team jämfört med de stora med deras resurser, så vi slåss alltid från underläge, avslutar Filip Backlund som ser fram emot nästa deltävling om tre veckor på Cadwell Park.