Blöta tester på Portimao

Även den sista dagen av de officiella testerna för Superbike VM på Portimao-banan i södra Portugal ägde rum under ogynnsamma väderförhållanden. Därmed var de absolut bästa tiderna för hela testet hämmade till stor del, vilket lämnar 2008 års brittiska mästare i superbike, Shane Byrne, som den förare som satte den snabbaste varvtiden under testet på sin privata Sterilgarda Ducati 1098R.

 

Foto: worldsbk.com och Kel Edge

-Jag förväntade mig inte att vara snabbast i testet men jag är inte förvånad. Hojen fungerar riktigt bra och förhållandet och feedbacken med teamet är bra, deklarerade Shane "Shakey" Byrne.

Endast två superbikeförare förbättrade sina tider under söndagens tester på Portimao, Troy Corser, som slutligen rankas en imponerande 11:e plats på den helt nya BMW:n och Max Biaggi på V4-Aprilian, som satte 18:e snabbaste tid.

fb_troy-corser-action

Troy Corser (bästa varvtid - 1:44.261):
fb__2_20090125_1391301368"Med tanke på den rådande vädersituationen var testet inte så pjåkigt. Vi fick möjligheten att testa några av de saker vi inte hade lyckats testa innan, bland annat olika länkar och geometriinställningar. Kopplingen fungerar bra nu och vårt huvudsakliga arbete var att få till gasresponsen så som jag vill ha det. Vi behöver bara förfina funktionen lite, men vi vet att det här bara är början och att vi har massor att göra. När vi får till inställningarna kommer jag att vara mer bekväm på cykeln och kunna pressa den mycket hårdare. Men jag är redan positivt överraskad över hur snabbt jag kan köra även om jag inte är helt bekväm på cykeln och det bådar gott för framtiden. Jag hoppas att nästa test är torr och vi kan fortsätta göra framsteg. "

fb_rubenxaus-action

Ruben Xaus (totalt bästa varv - 1:46.128):
fb_rubenxaus"Jag började testerna med några idéer om hur jag ville att saker och ting skulle vara, men jag insåg snart att jag måste anpassa min körstil till denna cykel. Det var länge sedan jag körde en motorcykel med radmotor och en lång tid sedan jag körde en cykel med riktigt mycket motorstyrka. BMW:n är mycket stark och jag måste lära mig hur man bäst kör den så att jag kan få ut mesta möjliga av den. Jag hade ett par små incidenter men bortsett från ett något misshandlat finger hos min vänstra hand har jag inga personskador. Dagens krasch inträffade då när jag träffade en våt fläck på en nästan torr bana och highsidern kom utan varning. Jag bryr mig inte det minsta om varvtider just nu, eftersom jag behöver förstå cykeln bättre innan jag kan köra riktigt hårt. Jag måste bara ha tålamod, fortsätta att arbeta hårt, och då kommer allt att förbättras. "

Bästa varvtiderna från Portimao-testet
1 67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 1'43.294
2 19 Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 1'43.484
3 41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1'43.487
4 66 Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 1'43.546
5 7 Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 1'43.657
6 76 Neukirchner M. (GER) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'43.674
7 96 Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 1'43.767
8 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1'43.951
9 65 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1'44.115
10 91 Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 1'44.170
11 11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1'44.261
12 71 Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'44.425
13 55 Laconi R. (FRA) Ducati 1098R 1'44.546
14 9 Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 1'44.610
15 23 Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1'44.704
16 53 Polita A. (ITA) Ducati 1098R 1'45.108
17 56 Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 1'45.179
18 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 1'45.199
19 24 Roberts B. (AUS) Ducati 1098R 1'45.278
20 25 Salom D. (ESP) Kawasaki ZX 10R 1'45.393
21 100 Tamada M. (JPN) Kawasaki ZX 10R 1'45.446
22 36 Lavilla G. (ESP) Honda CBR1000RR 1'45.672
23 33 Hill T. (GBR) Honda CBR1000RR 1'45.679
24 99 Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'45.820
25 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1'46.128
26 44 Rolfo R. (ITA) Honda CBR1000RR 1'46.916
27 77 Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 1'46.971