Lite mer än ett år efter det första testet med Michele Pirro på Misano World Circuit Marco Simoncelli har arbetet påbörjats med "V21L"-prototyperna som kommer att vara huvudpersonerna i 2023 års FIM Enel MotoE-VM-säsong.
Tillverkningen av motorcyklarna startade i december och de 23 enheterna ska vara klara i mitten av februari. Utöver de 18 motorcyklar som det ska tävlas med, kommer fem reservenheter att finnas tillgängliga för organisationen.
Produktionsstarten av "V21L"-prototyperna representerar början på ett nytt och viktigt kapitel i Ducatis historia. För det Bologna-baserade företaget föddes detta projekt med syftet att utveckla kompetens för dess framtid, upprätthålla det tillvägagångssätt som alltid har drivit Ducatis DNA: experimentera med tekniska lösningar inom racingvärlden och arbeta för att se till att allt som utvecklas inom detta område sedan kan användas på motorcyklar avsedda för entusiaster över hela världen.
Efter ett år av utvecklingstester där Michele Pirro, Alex De Angelis och Chaz Davies turats om att köra på "V21L"-prototypen, närmar sig Ducati MotoE-projektet det ögonblick då motorcyklarna är redo för banan. Det första testet med förare och team som kommer att tävla i världsmästerskapet 2023 är planerat till den 6, 7 och 8 mars på spanska Jerez, följt av ytterligare tre testdagar den 3, 4 och 5 april på Montmelò-banan i Barcelona.
Tävlingsdebuten kommer att äga rum under Frankrikes Grand Prix lördagen den 13 maj. 2023 års MotoE VM-kalender är spridd över åtta Grands Prix med två race per helg, båda på lördagar. Efter den franska premiären kommer MotoE-VM att köras under alla följande europeiska tävlingar fram till Misano GP, med Mugello den 11 juni, Sachsenring påföljande helg och sedan följt av Assen den 25 juni. Efter sommaruppehållet kommer Ducati MotoE-motorcyklarna att återvända till banan på Silverstone den 5 augusti, innan de tar sig an årets tre sista Grand Prix på Red Bull Ring (20 augusti), Catalunya (2 september) och Misano (10 september).