Att Stellan Egeland, som bland annat vunnit VM i hojbygge, är en jäkel på att bygga specialdesignade motorcyklar är vida känt. Sedan några år bor den klurige hojbyggaren på Åland, där han förutom att driva egen rör- och svetsfirma även är politiskt engagerad. Häromdagen offentliggjorde han sin vision om ett åländskt Tourist Trophy, alltså en slags Åländsk variant av Isle of Man TT…
Här nedan kan du läsa mer:
”Ett åländskt Tourist Trophy skulle utan större ingrepp i infrastruktur och onödig miljöbelastning aktivt kunna gynna Ålands turistnäring, dess näringsliv och sätta oss på kartan med ett motorevenemang utan motstycke i regionen.”
En idé och vision av Stellan Egeland
En motorcykeltävling av brittiskt snitt skulle på sikt kunna dra otroliga mängder besökare. En landsvägstävling med motorcyklar är bland det mest spektakulära och fartfyllda du kan beskåda. Tävlingarna förläggs på vårt befintliga vägnät och kräver därför inga ingrepp i natur eller permanenta sår i Ålands arkitektur.
Evenemanget hålls på traditionsenligt vis under tre dagar där vägarna stängs av för vanlig trafik under en timma, tre gånger per tävlingsdag. Tävlingsdagarna är två till antalet och en vilodag hålls emellan dessa två.
Folkfest för alla
Många evenemang idag stänger ute besökare med grindar, biljettkontroller och avgifter. För Ålands TT gäller annat. Åland tar inte betalt för att du ska få se sport, inte så länge det är ett öppet evenemang på våra vägar. Alla har råd att se på denna, världens kanske mest miljövänliga, motorfest. Visst låter det motsägande men Åland kan klara av detta.
Tävlingsdagarna
Under tävlingsdagarna erbjuds fria resor. Turisterna skall på smidigaste sätt skjutsas ut till de platser längs banan där de vill stå, fria placeringar längs banan och vid så kallade Grand Stand, med läktare, WC-holkar och försäljning av mat och dryck. Under tävlingarna är vägarna helt avstängda och åskådarna får inte beträda vägarna under spärrtiden. När tävlingen är klar öppnas vägarna under förutbestämd tid och då kan publiken byta åskådarplats och vanlig trafik nyttja vägnätet. Proceduren upprepas för var av dagarnas tre tävlingstillfällen. Detta förfarande fungerar mycket bra vid liknande evenemang på Irland, Tyskland, Tjeckien och Brittiska öarna.
No Race Day
Denna dag är vigd för mässan: Hela Åland. Denna dag är avsedd för att Ålands företagare, turism och kultur skall få absorbera den mängd turister som kommer för att se tävlingarna och som med denna vilodag har fritt att njuta av Åland, våra delikatesser och inhemska produktion. Även denna dag är kollektivtrafiken gratis och speciella rutter sätts upp för att optimera exponeringen av vårt hantverk, vår produktion, kultur och historia.
Hela Åland skall synas!
Miljöplan
Turisterna skall redan i marknadsföringen förstå att bilen lämnas hemma. De som kan uppvisa överfartsbiljetter utan fordon vid överfart av redan existerande färjetrafik kan erhålla uppmuntrande rabatter eller specialerbjudanden. Vart försäljningsställe skall omgärdas av enkelt hanterbara sorteringssoppåsar. Turisten skall inte behöva leta efter soptunnor och våra serveringsställen erbjuder bara servering av mat på nedbrytbara tallrikar och behållare. Vårt mål är att detta evenemang skall ha ett mindre miljöavtryck än normal ålandsturism per besökare.
Förutsättningar
Åland har unika förutsättningar för att skapa ett evenemang av detta slag och med miljöplanen i fokus. Att vi är en ö gör att förekomsten av okynnestrafik med bil eller motorcykel till evenemanget hålls på ett minimum. Något varken Helsingfors eller Stockholm skulle kunna ha möjligheter till. Med morot för turisten att lämna bilen hemma gör vi detta till en folkfest utan ökad privattrafik.
Åland skulle vinna mycket på att årligen hålla ett Alandia TT!