Svenske Hondaföraren har kört årets sista EM-deltävling, med final på Ricardo Tormo-banan vid Valencia, på den spanska östkusten. Här kan du läsa Pontus egna rapport.

Pontus rapporterar:

Nu är jag hemma igen efter sista EM deltävlingen på Valencia och här kommer helgens historia ifrån mig.

Onsdag förra veckan flög vi ner till Valencia för att genomföra årets finalrace och första träningen gick i fredags kl 12:00. 

Under fredagen hade vi två stycken 40 minuters fria träningar som gick åt till att försöka hitta den perfekta inställningen för att köra fort, många olika hårdheter på fjädrar och chassihöjder provades ut för att sedan kunna lägga sista tiden på finjusteringar av hydraulik-klick. 

Lördagens kvalificering i solsken och dålig sikt

Ny dag, nya möjligheter att förbättra sin körning och även idag var det två stycken körningar på vardera 40 minuter som skulle genomföras, men nu var det dags att sätta minst ett snabbt varv för att kunna starta på en bra position. Första kvalet gick bra och jag sänkte mina tider och hittade ett bra flyt men allting kändes inte helt rätt. Vibrationer i motorcykeln och instabil vid inbromsningar gjorde mig ofokuserad och jag åkte in för att meddela mina känslor till teamet. Hjulbyte gjorde känslan bättre men inte helt hundra, det var fortfarande någonting som inte kändes bra. Jag avslutade kval ett på en 17e placering utav 30 förare och förberedde mig för en ny chans under kval två.

Med nya däck och mycket motivation inleddes andra kvalet och solen var nu på gång att gå ner. Vibrationerna i motorcykeln var minimala och fästet fanns med mig så jag laddade. Satte bra tider och hade ett hyfsat flyt men hade fortfarande problem med inbromsningarna där motorcykeln kändes instabil och jag hade problem med ingångarna efter hårda inbromsningar så jag gjorde ett depåstopp. 

Motorcykelns framgaffel gick i botten och bakhjulet låg precis över backen och ingen kontakt fanns vilket var facit på min känsla. Få minuter återstod utav dagens sista kvalificering och solen låg såpass lågt att den fick mig att tappa fokus, min bästa tid räckte till en 16e placering som gav mig en bra startposition inför söndagens race.

Söndagens race

Bra väder, mycket publik & fantastiska supporters ifrån Sverige fanns med mig.

Jag gjorde en bra start och var riktigt bra med, åkte bakom Karel Hanika som tidigare kört moto3-VM, och som jag visste presterade bra tider runt banan. Lyckades åka med bakom under tre varv innan jag började tappa honom tiondel för tiondel, mitt tempo var inte lika hett som honom men jag låg på. Hade två förare framför mig, varav en gjorde ett misstag, och jag kom om och lyckades bromsa om den andra bara några svängar senare. Glappet mellan mig och Karel Hanika växte och jag åkte nu mer ensam när halva racedistansen var avklarad och jag blev ombromsad av en SST-förare som hittat mer fart. Jag hängde på i hans tempo, men kände hur däcken börjat ge med sig och inbromsningarna var fortfarande ganska instabila efter högfartspartierna, vilket fick mig att backa av något. Några förare lyckades gå omkull och jag slutade på en 12 placering vilket är en utav mina bästa, startade ifrån 17e startposition och totalt var det 30 förare som var med så jag är nöjd!  

Jag vill säga att jag är nöjd och glad för att kunnat genomföra två hela säsonger i Moto2-EM, och utan mina sponsorer, familj och vänner så hade det aldrig någonsin varit genomförbart.

Tusen tack ännu en gång för all hjälp och support jag har med mig jag kommer fortsätta kämpa och jobba vidare på att ta ännu ett steg närmare mina drömmar.

 

/Pontus