Under onsdagen presenterade Dakar-arrangören rutt-detaljer och tävlingsprogrammet för 2017 års upplaga av det tuffa ökenrallyt, som kommer att köras 2 till 14 januari i Paraguay, Bolivia och Argentina. Bestående av nästan 9000 kilometer av vägar, spår och sanddyner, kommer äventyret också att göras extra krävande med en vistelse på hög höjd under en vecka...
D'Armenonville-paviljongen i nordvästra Paris stod värd för presentationen av den 39: e upplagan av Dakar-rallyt som drar igång den 2 januari 2017 i Sydamerika. Det är nionde gången som tävlingen arrangeras på latinamerikansk mark, och där arrangören också valt att lägga till ett nytt land, Paraguay, till dess långa lista över tidigare värdar. Den tekniska och administrativa proceduren samt den festliga förarpresentationen på startrampen och starten på racet kommer att äga rum i Paraguays huvudstad Asunción. Och nästa års upplaga av det legendariska rallyt förväntas bli en av de mest krävande någonsin.
Dakar-direktören Étienne Lavigne genomförde ett officiellt välkomnade till det nya värdlandet (Paraguay). Lavigne påpekade också att Dakar 2017 kommer att inkludera en "fjärde dimension" nämligen höjd, där deltagarna kommer att få tillbringa en vecka med att tävla på mellan 3600 och 4000 meter över havet. La Paz, på 3600 meter, kommer att stå värd för rallyts vilodag för första gången.
Lavigne delade också med sig av några av siffrorna för Dakar 2017, som kommer att innehålla omkring 216 fordon, varav 146 kommer att vara motorcyklar.
Rallyts chef gav ordet till tävlingens sportchef Marc Coma som delade med sig av fler detaljer för den kommande upplagan, inklusive olika etapper i Bolivia, som skiljer sig från tidigare strapatser och där höjden kommer att spela en central roll. Som Marc Coma uttryckte det, "Detta är Dakar-DNA i sin renaste form; navigering är tillbaka i rallyt, precis som önskats av deltagarna. "
Coma betonade också att den här gången kommer rallyt innehålla en enda maratonetapp, på dag åtta, där motorcykelförarna får slå läger en bort från de övriga, och där ingen mekanisk hjälp utifrån kommer att tillåtas. Han meddelade också införandet av en ny typ av waypoint, WPC (kontrollpunkt), som kommer att kräva ännu mer exakt navigering. Denna "waypoint-kontroll" fick sitt första test i senaste utgåvan av Merzouga Rally (som vanns av Honda-föraren Kevin Benavides).
Coma kommenterade vidare: ”Detta rally är ett äventyr och en orienteringsrace. Den enda funktion GPS:en kommer att fylla är att validera att deltagarna är på rätt väg. Det kommer att finnas sex etapper på över 400 kilometer och en hel del sand: sju av de tolv etapperna kommer att testa förarnas färdigheter i sanddynerna. Det kommer också att finnas sex etapper som körs på över 3500 meters höjd över havet och andra ingredienser i varje land som kommer att göra det till en tuff tävling: värme och hög luftfuktighet i Paraguay, kyla och hög höjd i Bolivia och temperaturer över 40 grader i Argentina".
Andra besvär som deltagarna kommer att möta kommer att vara långa etapper som kan visa sig vara mycket problematiska för assistans. Etapp nio kommer att vara en fysisk påfrestande affär på 1000 kilometer, där inte ens tävlingens favoriter kommer att kunna slappna av det minsta.
Dakar-rallyt inleds med en ceremoniell startramps-kickoff på nyårsdagen och själva tävlingen drar igång den 2 januari där den allra första 40 kilometer korta specialsträckan debuterar på paraguayansk mark.