Onsdagen och etapp 10 var inledningen på andra maratonsträckan i årets Dakarrally, där de tävlande avverkade ett avstånd på 891 km, inklusive en 371 kilometer lång specialsträcka. Sträckan vanns av Hondaföraren Joan Barreda Bort, före KTM-föraren Marc Coma som utökade ledningen i rallyt. Thomas Berglund liksom bröderna Anders och Mikael Berglund fortsätter starkt framåt mot målet i Buenos Aires.
Det har kommit rejält med nederbörd på sina håll, och från vår rapportör på plats kommer beskedet att det finns stor risk att torsdagens sträcka kan komma att kortas, för att tävlingen inte ska tappa allt för många förare i framförallt MC-kategorin. Det rapporteras att det var mycket ilska från förarsidan efter körningen över den stora saltsjön häromdagen, där det låg några centimeter vatten på saltbotten. Detta har skapat så mycket problem och att så många har tvingats ut ur tävlingen efter att saltet satt igen kylare och annat, och skapat rejäla problem för många.
Passagen över Anderna under onsdagens transport gick ju över 4700 meters höjd över havet och bjöd ned mot 9 minusgrader, och bland förarna var det yrsel, dubbelseende, och ett allmänt förvirrat tillstånd för några av dem. Simon Pavey med sin son satt 30 minuter i läkarbilen för att andas syrgas och tina upp efter minusgraderna. Det såg inte helt bra ut...
Marc Coma var tvåa på etapp tio, som vanns av Hondaföraren Joan Barreda från Spanien. Barredas chanser att vinna rallyt blev mer eller mindre bortspolade på tisdagen när han, liksom många andra förare upplevde tekniska svårigheter efter att de korsat Bolivias massiva saltsjö.
Coma avslutade en minut och 39 sekunder bakom Barreda, följd av märkeskollegan Ruben Faria från Portugal (+1,57) och KTM-föraren Toby Price från Australien (+2,14).
Spanske KTM-föraren Marc Coma stärkte sin ledning under onsdagen, och utökade marginalen med ytterligare två minuter till tvåan Paolo Goncalves (Honda) från Portugal. Tredjeplatsen innehas av chilenske KTM-föraren Pablo Quintanilla.
Coma, leder nu tävlingen med en marginal på sju minuter och 35 sekunder, men ännu återstår många mil till målet vid Buenos Aires, inklusive att köra den andra halvan av den andra maratonetappen på torsdagen.
KTM har för närvarande sju förare bland de tio bästa positionerna i totalställningarna med tre dagars race kvar i tävlingen…
Coma sade efter etappen att det var viktigt att behålla fokus så nära slutet av rallyt: "Det har varit ett tuff Dakar. Vi måste kämpa oss genom många tuffa situationer, men efter så många dagar och trots allt lidande så njuter jag fortfarande av det. Det är det som är bra med det här racet. Det gör att du konfronterar dina gränser och när du tror att du inte kan prestera något mer, tar du nya tag och kör vidare. Dagens etapp var mycket tuff och det var inte lätt att hålla ett högt tempo. Först var det höjden, och sedan en teknisk del som verkligen testade oss. Jag försökte hålla samma tempo under hela sträckan. "
Svenske KTM-föraren Thomas Berglund uppges vara vid gott mod, och fortsätter sin imponerande körning mot målet. Som deltagare i Malle Moto-klassen tillåts ingen praktisk servicehjälp. Under tisdagen drabbades han dock av en ”stel” framgaffel, och fick muntlig assistans från KTM:s servicetekniker med att lösa problemet. Exakt vad som gjordes är oklart i skrivande stund.
Thomas avslutade onsdagens sträcka på 29:e plats, och ligger för närvarande på 25:e plats i totalställningen. Han leder fortfarande Malle Moto-klassen (med närmare 4 timmar) men tappade ledningen i Maratonklassen, där han nu ligger 43 sekunder efter ledaren.
Husabergföraren Mikael Berglund slutade på 66e plats på onsdagens sträcka, och ligger nu på 70:e plats, medan hans bror Anders Berglund körde in på plats 74 och återfinns på 78:e plats i totalställningen med tre dagar kvar att köra.
Under torsdagen fortsätter Maratonsträckan med 24 kilometer transportsträcka, följt av 357 kilometer specialsträcka, och därefter 142 kilometer transport.