Yamaha har presenterat sin officiella tävlings-livré för 2014 års Dakar-rally, och med den tidigare KTM-föraren Cyril Despres i stallet siktar Yamaha på sin första seger i rallyt på många år. Här kan du läsa mer och se ett antal bilder på ökenracern.
Förväntningarna är höga då Yamaha Factory Racings senaste version av YZ450F Rally kommer att vara i händerna på Dakar-legenden Cyril Despres då starten går i Rosario , Argentina den 5 januari 2014. Cyril Despres är visserligen teamets toppförare, men han kommer att få gott om stöd från fransmännen Michael Metge och Olivier Pain och holländaren Frans Verhoeven.
Despres är den mest framgångsrika Dakar-föraren under de senaste tio åren, då som fabriksförare för KTM, med seger i rallyt år 2005 , 2007, 2010 , 2012 och 2013. Tidigt i år bytte han till Yamaha, samma märke som fransmannen Stéphane Peterhansel vunnit sex segrar i Dakar-rallyt med. Hur det kommer att gå i slutändan får vi se, men en sak är säker, och det är att det sannolikt kommer att bli det mest spännande Dakar-rallyt på länge, och Cyril kommer möta kraftigt motstånd från såväl KTM-, Honda och Gas-Gas-förare från all världens hörn.
Cyril Despres: " Just nu är vi inne i slutfasen av förberedelserna innan avresan till Sydamerika och det är fullt upp här! Jag har en intensiv träningsrutin, som jag har utvecklat tillsammans med min tränare och det tar upp en stor del av dagen. Sedan är det en del intervjuer, och en hög med sista minuten detaljer som ska redas ut med teamet, en miljon små detaljer att ta hänsyn till, inte minst att analysera 2014 års tävlingsrutt. Onekligen får vi roadboken först dagen innan vi tävlar en etapp så informationen vi har är begränsad.
Det är klart det är 2014 års utgåva kommer att bli extra tuff. Marathonsträckor betyder att man inte får något mekaniskt stöd vid bivacken och så vidare, och under den tiden gäller det att försöka skydda motorcykeln så mycket som möjligt. Särskilda motorcykelsträckor betyder bara att arrangörerna kan ta dig till platser dit bilar inte kan ta sig, vilket betyder mer tekniskt och fysiskt krävande körning. Men tuffa krav är helt okej för mig, och faktum är att det var just det som lockade mig att tävla i rally, som i första hand är en utmaning och ju svårare det är desto gladare är jag."