Under de senaste 12 åren har KTM dominerat i Dakar-rallyt. Inför 2014 års upplaga av det stentuffa ökenrallyt satsar KTM på vinst med en helt ny version av sin rallymaskin. Här kan du se och läsa mer i detalj om modellen.
I 2014 års Dakar-rally kommer KTM-förarna möta kraftiga motstånd från sina konkurrenter. Framförallt är det Yamaha och Honda som laddar stenhårt, men även GasGas och andra motorcykeltillverkare satsar stora resurser för att nå framgång i rallyt.
Inför 2014 års Dakar-rally har KTM utvecklat en helt ny rallymaskin, där den encylindriga fyrtaktsmotorn på 449,3 kubikcentimeter har modifierats (97 millimeter borr och 60,8 mm slaglängd). Samtidig har kylarna fått ny form och ramen tajtats till.
Keihin (FCR MX 41) ser till att bränsleblandningen är optimal medan Kokusan sköter tändningen. Motorn har flerskivig och våt koppling med femstegad växellåda och elstart.
Inför 2014 har även ramen av krommolybden blivit smalare samtidigt som den uppges ha blivit styvare.
Vidare finner vi en ny 48 mm USD-framgaffel från WP och WP-dämpare bak med ett nytt länkagesystem. Aluminumhjulen från Excel är i dimensionerna 1,60 x 21'' och 2,50 x 18''. Främre bromsskivan mäter 300 millimeter i diameter medan bromsskivan bak är 240 millimeter i diameter. Samtidigt har modellen fått nya smalare främre bensintankar och en extra bakre bensintank. Totalt ryms 35 liter bränsle. I samma veva har KTM även tajtat till Roadbook-tornet som är tillverkat av kolfiber. Styrdämparen kommer från svenska Öhlins och Akrapovic har skapat avgassystemet.
Sadelhöjden uppges till 980 millimeter medan torrvikten uppges till 145 kilogram.
Summan sägs vara en mer förar-ergonomisk motorcykel med lägre tyngdpunkt än tidigare. Nu återstår frågan hur pass bra KTM:s motorcykel och förare kommer klara av det hårda motståndet i kommande Dakar-rallyt, där starten går den 5 januari (dagen efter startceremonin på Argentinas nationaldag).
Inga svenskar kommer till start i årets Dakar-rally i motorcykelklassen. Däremot kommer vi kunna se "rallyprinsessan" Annie Seel för sjätte gången i rallyt. Denna gång väljer hon bort motorcykeln för att istället agera kartläsare i en Polaris Buggy som rattas av australiensaren Garry Connell
-Dakarrallyt är min typ av rally, ett rally med det där extra och oväntade, jag har varit borta ett par år och att få återvända som kartläsare i bil känns spännande, säger en glad Annie Seel.
Seel och Connell genomförde sitt första rally tillsammans under oktober månad i Merzouga-rallyt, Marocko, med ett lyckat resultat genom vinst i sin klass och en fjärdeplats totalt i bilklassen.