Tjejduo som 27:e

Två damer från Quebec i Kanada har framgångsrikt slutfört det sex dagar långa TROPHEE Roses des Sables-rallyt genom Marocko, körandes varsin BMW G450X. Bland mer än 100 deltagare fördelade på 54 lag med 4x4-fordon och buggys, var paret de enda på motorcykel, och lyckades slutföra på en fantastisk 27:e plats totalt.

 

TROPHEE Roses des Sables-rallyt som äger rum i Marocko är organiserat som ett traditionellt afrikanskt rally och där endast kvinnliga deltagare är tillåtna. Målet är att under dagsetapper navigera med hjälp av en roadbook och kompass. Under rallyt stöter deltagarna på en mängd olika nordafrikanska terrängtyper, från lavaunderlag till sanddyner och vattenpassager. Dessutom tvingas man genomföra en stor utmaning i form av ett maratonlopp under de två sista tävlingsdagarna - ett solorace i sanddyner med endast en sovsäck och lite mat i bagaget.

BMW Motorrad Kanada utrustade Chantal Cournoyer och Stephanie Chagnonom med två nya  G450X. Chantal är marknadsförings- och evenemangsspecialist på Moto Internationale BMW Motorrad i Montreal, medan Stephanie, som för närvarande är egenföretagare, är före detta helikopterpilot och mekaniker.

De två radade upp sig för start i den marockanska öknen för att inleda den 8:e upplagan av TROPHEE Roses des Sables på helt standard G450X-maskiner. Med roadbook och kompass i handen tog sig det kanadensiska paret an sanddynerna i Merzouga under den allra första etappen av rallyt. Sedan dess har de stött på alla typer av terräng - bland annat stenar, sand och lera - under navigeringen genom det fantastiska ökenlandskapet.

Paret stötte på extrema väderförhållanden, inklusive två hagelstormar som tidigare lämnat området orört i mer än 40 år. Dessutom, häftiga regn som orsakat torra flodbäddar att svämma över utom all kontroll, så Chantal och Stephanie var tvungna att köra och knuffa sina hojar upp till fem timmar ibland mot kraftiga strömmar - vadandes upp till midjan. På grund av det dåliga vädret blev många av spåren oframkomliga, och rallyt var tvunget att minskas ner till fyra dagar från de ursprungliga sex.

BMW G 450 X i Trophée Roses des Sables-rallyt

En stor del av rallyt var den maratonsträcka där Chantal och Stephanie körde sina BMW G 450 X genom öknens stora öppna ytor samt genom Atlasbergen under de två dagar och nätter soloäventyret varade. Med ryggsäckar fyllda till brädden, genomled de två kvinnorna 12 till 15 timmar långa dagar av körning, vilket tvingade de att gräva djupt för att hitta den energi som krävs för att ta sig igenom dessa långa etapper.

De sista 50 kilometerna av rallyt genomfördes i totalt mörker över brant, stenig terräng och genom områden som i rooadbook beskrivs som "specialprov". Helt utmattade och uttorkade, efter 15 timmar non-stop på sina cyklar, passerade de två motorcyklisterna mållinjen klockan 21:25 efter att ha förverkligat sina drömmar och visat sig själva att allt är möjligt om du fokuserar och är beredd att ta några risker.

Det här rallyt var Chantal och Stephanies första men definitivt inte det sista, som Stephanie Chagnon bekräftade: "Vi var utmattade men glada och stolta över att säga att vi var de första kvinnorna att utföra denna utmaning på motorcyklar. Att köra motorcykel är en livsstil för oss och vi ser verkligen fram emot flera utmaningar som denna i framtiden."

Dessutom berättar deltagaren Chantal Courneyer vidare, glad för att ha slutat på en 27:e plats bland mer än 100 deltagare och som särskilt berömmer den pålitlighet BMW G 450 X Sport Enduro visat under tävlingen.

africa3a

"Vi var så nöjda med hur de cyklar vi använde i Marocko fungerade, även om vi var tvungna att åka i upp till sex timmar genom vatten och som tidvis steg över höfterna! Efter det blöta besöket bytte vi luftfilter och det var allt vi behövde göra. Innan rallyt förberedde Stephanie och jag cyklarna med hjälp av vår chefsmekaniker, och medan vi var i Marocko gjorde vi allt själva. Stephanie har en bra bakgrund som mekaniker men eftersom cyklarna inte var våra egna, ändrade vi inte någonting förutom att montera roadbook-hållare. Som sagt, hojarna har klarat av allt otroligt bra, och det fanns inga problem med att köra de varken i sand, på klippor eller i vattnet."

Efter en sådant ansträngande förstagångsrally kan man vara benägen att tro att tjejerna skulle hålla sig borta från motorcyklar ett tag, men detta kunde inte vara längre från sanningen. Efter rallyt gjorde Stephanie och Chantal en tripp till Tyskland för en tvådagars utbildning på BMW:s Enduropark. Snacka om oslagbart ...