Utvecklade direkt från Yamahas rallytävlingsprogram presenteras GYTR Ténéré 700 World Raid-kit tävlingsprestanda för allmänheten.
Nu har Yamaha i samarbete med Yamaha Rally-teamet utvecklat ett sortiment av prestandadelar i GYTR-serien (Genuine Yamaha Technology Racing), och skapat tre trimningskit som omvandlar Ténéré World Raid till en verklig racehoj med högre motorprestanda och en ram som sägs ge verkliga rallyegenskaper.
De tre separata kitten, som är tillgängliga via europeiska Yamaha-återförsäljare, skapar i kombination den ultimata Ténéré 700 World Raid. Prestandakittet sägs vara enkelt att montera och tillför GYTR-rallysadeln och -fotpinnarna, samtidigt som det ökar motorprestandan med GYTR ECU, Akrapovič-avgassystemet helt i titan och luftfilterkittet.
Köregenskapskittet är inriktat på köregenskap och stabilitet i terräng, och ersätter Ténéré 700 World Raids standardhjul och fjädring, medan rallykittet går ännu längre med en rad exklusiva rallykomponenter, däribland bränsletankar med hög kapacitet, ett äkta rallyutvecklat styre och vindruta med möjlighet att montera roadbook-instrument, högpresterande strålkastare och alla komponenter som krävs för att delta i tävlingsrallyn.
GYTR Adventure-kiten är utvecklade endast för tävlingsbruk och är tillgängliga för alla Ténéré 700 World Raid-förare som vill köra sina maskiner under de mest krävande förhållandena.
Ett urval av dessa delar kommer också att vara tillgängliga separat för de vanliga Ténéré 700-kunder som vill montera specifika GYTR-prestandadelar på sin motorcykel. Kolla med din återförsäljare och på Yamaha-racing.com/gytr/ vilka artiklar som passar dina behov för din Ténéré 700.
Ténéré 700 World Raid GYTR-prestandakit
Utvecklat för att frigöra hela äventyrspotentialen i Ténéré 700 World Raids CP2-motor på 689 kubik använder GYTR-prestandakittet lagerkablaget men tillför ett lättviktigt Akrapovič-avgassystem för tävling med grenrör, påskjutbar ljuddämpare och ändstycke i titan. Systemet, som är konstruerat för att optimera avgasflödet, fungerar i samverkan med GYTR-luftfilterkitet som består av ett skräddarsytt hölje och filterelement, samt GYTR ECU, som justerar tändningen och bränslemappningen för maximal effekt, vridmoment och leverans. GYTR-prestandadelarna ökar i kombination prestandan med upp till 9 hk.
Utöver trimningsdelar för motorn innehåller kittet även ett kit med sadel och fotpinnar i rallyklass. GYTR-rallysadeln i ett stycke ersätter den tvådelade standardenheten. Sadeln, som stolt visar GYTR-logotypen, är tillverkad av material med utmärkt grepp för maximal kontroll även under de mest utmanande förhållandena. Som standard höjer rallysadeln sadelhöjden med 25 mm, men den är utformad så att föraren kan skära till skumgummit och anpassa formen efter egna ergonomiska behov. Rallysadeln fungerar i kombination med setet av breda GYTR-fotpinnar som är kraftigt räfflade för extra grepp och har ett öppet mönster för att minska ansamling av lera under extrema förhållanden.
Den slutliga komponenten i prestandakittet är en uppgradering av kopplingskåpan, med en GYTR-märkt maskinbearbetad delad kåpa i aluminium som gör kopplingens inre delar lättillgängliga för snabb service mellan rallyetapperna.
GYTR-prestandakttet är konstruerat för enkel installation så att orginalkablage, hjul och ABS-system kan behållas.
Ténéré 700 World Raid GYTR-köregenskapskit
GYTR-köregenskapskitet går ett steg längre genom att fokusera på att förbereda Ténéré 700 World Raid-ramen för rally, med nya hjul och fjädring i tävlingsklass som i kombination skapar en motorcykel som är redo för den svåraste terrängen med enastående köregenskaper och stabilitet.
Raceanpassade KYB-Closed cartridge framgaffeln med 48 mm diameter har DLC-belagda rör och ökad slaglängd på 270 mm, och en medelhastighetsventil möjliggör justering över ett mycket bredare område. För montering av den uppgraderade framfjädringen innehåller kitet även en GYTR-gaffelkrona maskinbearbetad i aluminium 6082 som är anodiserad i svart färg. Gaffelkronan matchas av en kompakt men fullt justerbar styrdämpare tillverkad av Scotts Performance. Dämparen har 25 inställningar som kan justeras under körning och är konstruerad för att öka stabiliteten och minska förarutmattning vid långa körningar i svår terräng. Kitet med gaffelkronan har också en hållare för standardstyrdämparen. Baktill ersätts orginalstötdämparen med en fullt justerbar Paioli-stötdämpare med hög- och lågflödeshastighetskolvar som optimerar kompressions- och returdämpningen för bättre förarfeedback.
GYTR-rallyhjulen, som utarbetats av Haan Wheels med Excel-fälgar och maskinbearbetade nav i aluminium, minskar vikten, och dessutom finns ett nytt bromssystem fram och bak med Brembo-bromsok och större 300 mm skivor för bromsning fram, med en 267 mm bakre skiva kopplad till lagerbromsoket. GYTR-köregenskapskitets ECU tillåter avlägsnande av ABS- och startspärrssystemet. I kitet ingår även ett lätt kedje- och drevset med ny utväxling och en ny kylarenhet bestående av en större kylare och separat oljekylare, samt alla slangar och fästen som krävs för installation. I kitet ingår även ett svart anodiserat GYTR-kylarskydd som skyddar mot grenar, stenar och annat skräp.
Den slutliga delen i Ténéré 700 GYTR köregenskapskitet är den höga GYTR-framskärmen som ger det äkta Dakar-utseendet och extra skydd från allt du kan träffa på i etapperna.
Ténéré 700 World Raid GYTR-rallykit
För ökad uthållighets- och rallyprestanda har GYTR-rallykittet bränsletankar med högre kapacitet och all den utrustning som behövs för att fästa roadbook och de GPS-instrument som används i tävlingsrallyn.
Nya främre tankar, vänster och höger, i svart nylon med ett genomskinligt ”fönster” för snabb och enkel koll på aktuell bränslenivå. Tankarna är också utrustade med särskilda påfyllningslock för snabbtankning, och i kittet ingår även extratankar som kan monteras baktill på maskinen för att öka den totala bränslekapaciteten till 37,6 liter.
GYTR-styrkittet har ett snabbagerande gasreglage, handskydd och hållare där föraren kan fästa sin personliga navigeringsutrustning. Rallykittet innehåller också en ny uppsättning blinker- och varningslampor, ett strålkastarkit med fyra högpresterande spotlights och en ny polykarbonatskärm som skyddar både föraren och strålkastarna.
För att fullborda den totala rayllyomvandlingen innehåller rallykittet en GYTR-kolfiber- och kevlar-hasplåt och en omfattande uppsättning dekaler för att skapa en kopia inspirerad av den kommande GYTR Africa Eco Rally-maskinen.
Detta kit innehåller även ett GYTR-kablage konstruerat för att underlätta montering av kittets delar. Kablaget är lättare än standard och krävs för att ta bort ABS och startspärren.
GYTR-prestandakit och -delar kan beställas från din Yamaha-återförsäljare. Ta en närmare titt på kitets alla detaljer och delar på: Yamaha-racing.com/gytr/