Under de senaste 19 åren, fram tills i år, har KTM vunnit Dakarrallyt. Över 30 år har gått sedan Honda senast segrade i Dakarrallyt, men i år var det dags.
År 2020 har Honda återigen gjort anspråk på den eftertraktade titeln i Dakarrallyt. Ricky Brabec skapade samtidigt historia genom att bli den första amerikan som någonsin vunnit världens tuffaste rally.
Efter åtta års hängiven strävan har drömmen för Honda-teamet gått i uppfyllelse. Ricky Brabec belönade Honda med en mycket önskad seger. Honda återvände till Dakarrallyt 2013 efter 23-års frånvaro, men efter flera etappsegrar och två andraplatser totalt förblev segern precis utom räckhåll. Men på det åttonde försöket, i 2020 års upplaga av tävlingen, realiserades slutligen drömmen. Resultatet är utan tvekan frukten av mycket långsiktigt arbete av ingenjörer, mekaniker och förare.
Chilenske Husqvarnaföraren Pablo Quintanilla slutade på andra plats, 16 minuter efter Brabec. 2019 års Dakarmästare, KTM-föraren Toby Price från Australien, fick nöja sig med tredjeplatsen. Slutligen var det rumänske Emanuel Gyenes som vann segern i klassen ”Original by Motul” med mer än en timmes marginal till andreplacerade Benjamin Melot.
Spanske Laia Sanz (GasGas) var främsta kvinna i tävlingen, och slutade på 18:e plats totalt.
Svenske Husqvarnaföraren Calle Bjerkert kom, efter en del tekniskt strul, till sist i mål i sitt livs första Dakarrally, och nu håller vi tummarna för att det blir framgångsrik revansch i tävlingen nästa år.
237 av de 342 fordon som startade tävlingen i Jeddah (69,3%) finns med i den slutliga allmänna klassificeringen: 96 motorcyklar, 12 fyrhjulingar, 58 bilar, 31 SSV och 40 lastbilar. Ytterligare 19 fordon bröt tävlingen men nådde Qiddiya enligt Dakar Experience-reglerna.