Efter en kort transportsträcka på endast 64 kilometer handlade etapp sju av 2019 års Dakarrally om den 323 kilometer långa specialen.
Måndagens tävling blev lite försenad och stoppades också tillfälligt halvvägs, på grund av dimma som orsakade säkerhetsproblem för de tävlande. För första gången av evenemanget fick deltagarna köra i terräng som redan används tidigare i rallyt, nära staden San Juan de Marcona. Spår från tidigare etapper gjorde körningen lite klurigare, navigeringen svårare och där tröttheten efter över en veckas intensiv körning (förutom en vilodag) började spela sin roll.
Sam Sunderland satsade från sin 12:e startposition för att vinna tid på förarna längre fram. Vid kontrollpunkt tre var Sunderland uppe i ledning och trots ett litet misstag under den senare delen av etappen fortsatte han vinna tid för att slutligen vinna etappen med närmare två minuter, före andreplacerade Jose Ignacio Cornejo (Honda, Chile) och över sex minuters marginal till tredjeplacerade Ricky Brabec (Honda, USA). Medan ett antal av hans främsta rivaler förlorade en hel del tid på den tekniska etappen, förbättrade Sunderland sin position i sammandraget, där han nu ligger på fjärde plats med tre etapper kvar att köra.
Ricky Brabec tog över ledningen i rallyt, före franske Yamahaföraren Adrien Van Beveren på andra plats, och australiensiske KTM-föraren Toby Price på tredje plats.
Tisdagens etapp åtta i rallyt, "Super Ica" kommer att bjuda på den längsta specialen i detta rally , med totalt 361 kilometer mot klockan av etappens totalt 576 km innan de tävlande når Pisco.
Som etappsegrare under måndagen kommer Sam Sunderland att ha till uppgift att öppna sträckan, med övriga tävlande jagandes hack i häl.
|
TOPP-10-STÄLLNING EFTER ETAPP 7 – DAKARRALLYT 2019
|