Suzukiföraren Filip Backlund körde hem storpotten i helgens Pro Superbike på Ring Knutstorp, då han var snabbast under samtliga pass. Här kan du läsa Filips egenhändiga rapport...
Efter premiärhelgen på Anderstorp Raceway 30-1/5, där vi kantades med en hel del strul både för vårt teams del och även från tävlingsledningen, så åkte vi ner till Ring Knutstorp mer taggade än på länge. Vi visste själva vad vi var tvungna att göra, ta med oss så mycket poäng som möjligt.
Vi kom ner till Knutstorp under torsdags eftermiddagen för att börja packa upp och bygga alla tält med mera. Om jag ska vara ärlig så var det mesta redan färdigt när vi kom ner då hela Bilsport & Mc gänget var nere och även Mattias gäng (Mattias tävlar i STCC för er som inte vet). Vi blev 5 timmar försenade från verkstan i Norrköping på grund av att vår nyrenoverade motor inte riktigt var fullt igång när vi hade monterat ihop den, och vi valde då att lösa problemet på plats i verkstan istället för att börja bege oss ner mot Knutstorp och inte veta om motorcykeln startar eller inte.
På fredagen så startade dagen toppen med blå himmel och strålande sol. Jag drog ut med min cykel och körde min vanliga uppvärmning som jag alltid gör. Mellan 35-40 minuters cykling för att sedan stretcha lite och sen göra sig i ordning för första fria träningen som startar vid nio tiden. Allting kändes bra, banan var ny soppad och fin och jag kände mig i världens form. När jag kom tillbaka till tältet så ställde jag i ordning mina hjälmar så det var färdigt, sen började jag göra mig i ordning inför första träningen. På med skinnställ, ryggskyddet, bröstskyddet, hjälmen och handskarna. Sen var det dags. Jag åkte ut och det kändes att jag och teamet inte hade varit här på nästan ett år, det tar sin lilla tid innan man hittar runt helt med spårval och linjer runt banan.
Efter första fria träningen så var vi snabbast med över en halv sekund före tvåan då Andreas Mårtensson. Inför kvalet som skulle köras strax efter lunch så gjorde vi några små förändringar på chassit för att se om jag kunde få hojen att svänga lite bättre in i sväng. Inför kvalet så kände mig riktigt taggad, det var länge sen vi var på Ring Knutstorp. Och det är en bana som jag efter alla dessa år har lärt att tycka om, allt mer och mer. Så detta skulle bli riktigt roligt att få se hur fort det skulle kunna gå. Jag kommer ut på kvalet och kör ungefär tio minuter för att sedan åka i depå. Mina grabbar i teamet kommer fram och säger att vi är snabbast. Jag berättar fort min känsla ute på banan med motorcyklen efter dom förändringar vi gjort. Det blev till det bättre men jag har fortfarande problem. Vi gör ytterligare en förändring och jag åker ut igen. På sista varvet så får jag till ett riktigt bra varv och bättrar på vår Pole Position tid ytterligare lite grann.
Efter passet så gick vi igenom allting, och dom förändring vi gjorde på motorcykeln, vad som blev bättre och om något blev sämre. För att se om vi skulle göra några ytterligare förändringar inför race nummer ett som är på eftermiddagen. Vi kom då fram till att vi skulle testa byta till en mjukare fjäder i framgaffeln för att få den att både jobba lite längre ner och även stanna kvar där nere lite längre igenom sväng för att få hojen att svänga bättre och för mig även att få med mig mer fart igenom sväng.
Klockan börjar närma sig 15.30 tiden och nu är det snart dags att bege sig ut på race ett. Nerverna börjar komma, så där alldeles lagom och skönt. För det är ju lite små skönt med nerver, man taggar till. Fokuserar på det man ska göra, sen gör man det bara.
Jag drar på mig hjälmen och fixar till dom sista sakerna innan grabbarna skickar iväg mig ut på banan för att ställa upp start griden inför start. Jag kommer till min plats längst fram till vänster på start plattan. Jag pratar med mig själv och hojen, som jag alltid gör. Berättar för min hoj att nu ska vi gasa lite och hade bra. Hade så roligt som vi bara kan, för då brukar allt gå riktigt bra. Grön flagga visas och jag åker iväg på warm up lap. Kommer tillbaka och nu är det dags för start. Dom röda lamporna tänds, och släcks strax därefter. Jag får till en bra start och ligger jämnsides med Christoffer Bergman in mot första kurvan. Christoffer bromsar, men inte jag. Jag kommer in mot första kurvan som ledare, men får direkt ut ur första kurvan ett rejält bakhjulssläpp. Nära en ”highsider” som vi brukar kalla det, men reder ut det och kan direkt börja ladda på igen. Jag sätter direkt upp ett väldigt högt tempo från start. Och kan efter några varv se att jag fått en liten lucka ner till dom resterande i start fältet.
Jag gasar fortfarande på och försöker att utöka min lucka lite till så att jag sedan kan börja köra på lite mer säkerhet. Jag fick min lucka ner till dom andra på 3-4 sekunder och kunde som sagt sedan köra på i mitt eget tempo. När målflaggan väl kom så hade vi åkt ifrån dom andra med närmare 7 sekunder, vilket kändes toppen. Äntligen så kom den första vinsten i Pro Superbike, efter en strulig första helg på Anderstorp. Nu gäller det bara att fortsätta i den här riktningen. Efter racet så gick vi igenom allting, och diskuterade om vi skulle göra några ytterligare förändringar inför warmupen på lördagsmorgonen. Vi kom då överens om att göra en liten förändring på bakstötdämparen som förhoppningsvis kan bli till det bättre.
Lördag morgon, fortfarande sol och blå himmel. Enligt prognosen skulle detta bli en helt fantastisk dag, men dom har ju haft fel förut så inget man kanske ska lita på till fullo. På warm upen så kändes det jätte bra, den förändring vi valde att göra blev till det bättre. Jag kunde ha bättre fart med mig ut i svängarna och motorcykeln var även betydligt enklare att köra, vilket vi hade hoppats på.
Efter warmupen så träffade jag en hel del partners som kommit ner för att heja fram mig och teamet. Några nya partners fick jag även träffa och pratas vid med en hel del vilket var väldigt trevligt. Roligt att så många kunde komma ner och heja på oss denna helgen. Jag blir bara ännu mera taggad desto mer personer som är där och hejar på oss, så desto mer trevligt folk på plats desto roligare är det. Vid 12-tiden så var det dags för grid-show i vanlig ordning. All publik får komma ut i bandepån där vi i Pro Superbike med motorcyklar och förare samt även förare med bilar som tävlar i STCC står uppställda för att möta publiken på plats och få skriva lite autografer, ta kort och TV-intervjuer. Hur roligt som helst, få skriva lite autografer är ju inte varje dag man för göra så man får ju passa på när man väl har chansen.
Snabb lunch efter grid-showen för att sedan börja göra mig i ordning inför racet som går vid 13.40, direkt efter STCCs första race. Tiden blev allt närmare och närmare, och nerverna börjar dyka upp. Lite små skönt kittlandes i magen. Alla förares hojar står uppställda i bandepån, och man ser hur alla förarna står och laddar för sig själva. Alla med sin egen stil, lite roligt att ibland få stå och titta hur dom andra beter sig inför ett race. Jag själv gör som vanligt lite lätt stretching och uppvärmning. På med hjälmen och handskarna, sätter mig på hojen och kör ut på banan. Ser på första varvet att banan inte helt är i topp skicka, den är lite små skitig och känns lite hal. Jag tänkte att dom första varven får jag ta det lite lugnt för att känna mig för hur det känns på banan så man inte gör något dumt och gasar lite för mycket nu när banan ändå ser ut som den gör.
Kommer fram till start plattan och ställer mig på min plats. Grön flagg visas strax därefter och warmup lap är igång. Kommer tillbaka till starten och ställer mig på min plats igen, lägger i ettans växel och tittar på dom röda lamporna som alldeles strax skulle släckas. Ungefär två sekunder senare så var dom släckta och hela startfältet drog iväg. Jag fick även idag till en väldigt bra start och var först in mot kurva ett. Jag tog det lite små lugnt under första varvet, men tydligen hade dom andra tagit det ännu lugnare för efter första varvet hade jag direkt en lucka ner till tvåan på över två sekunder. Ett toppen första varv tänkte jag.
Jag laddar på ytterligare för att se om jag direkt kan få den där bekvämliga luckan som jag så gärna vill ha. Men då på i slutet av banan på varv nummer två så kommer den röda flaggan ut, en krasch måste ha skett. Alla åker in i depån och ställer upp hojarna på däckvärmarna för att invänta besked om vad som skett och när omstarten ska ske. Efter ett kort tag så kommer tävlingsledningen ner till bandepån och berätta att det skett en krasch med tre förare involverade i. Detta kommer att ta ett litet tag att åtgärda så vår start får vi skjuta på tills efter STCCs race nummer två som körde efter fyra tiden på eftermiddagen. Bara att rulla in hojarna i depå igen och ladda om inför omstarten som är några timmar senare. Jag brukar inte ha så särskilt svårt att ladda om inför en omstart. Bara att fokusera på rätt saker så brukar det gå bra.
Hela tidschemat blev lite försenat, men vid 16.40 så drog vår omstart igång. Jag fick återigen en bra start och kunde ligga i ledning under första varvet. Jag kände direkt att banan var ganska hal och smutsig och valde då att köra lite halvlugnt i början av racet så att jag inte gör något dumt och kraschar. Efter halva loppet så hade jag inte riktigt skakat av mig min märkeskollega Lukas Okelfelt som låg tvåa bakom mig. Jag tänkte då att nu får jag höja tempot ett snäpp så att jag kan börja kontrollera racet in i mål som jag vill. Jag kunde öka tempot och körde direkt ungefär en halv sekund fortare per varv och Lukas kunde inte svara på det och jag fick den luckan ner till honom som jag ville ha.
Ut på sista varvet kände jag en stor lättnad, nu var det inte så långt kvar. Sen skulle vi ha två vinster och full pott på poäng efter helgens race. Över mållinjen med närmare 6 sekunders marginal ner till tvåan Lukas. Vilken toppenhelg det blev. Två vinster av två möjliga och snabbast på samtliga av passen på en bana som jag normalt inte tycker om särskilt mycket. Bättre kunde det inte bli.
Nu väntar bara en jätte skön bilresa hem på cirka 8 timmar, men den går ju alltid betydligt lättare efter en sån här helg.
Tack till mitt team som alltid gör allt för att motorcykeln ska fungera så bra som möjligt. Ni gjorde en toppen jobb hela helgen. Och sen tack till alla partners och ni alla som fanns på plats nere i Knutstorp. Det var otrligt roligt att ni kunde komma ner och jag önskar att vi ses ute på banorna igen. Nu måste ni ju fortsätta följa denna spännande resa, snart är säsongen över och då ska vi stå där överst på pallen med guld bucklan högt i topp!
Nästa race körs på Mantorp Park mellan den 20-21 maj. Missa inte denna helgen, Mantorp Park brukar alltid bjuda på bra racing och evenemang runt omkring. Det kommer bli en toppen helg på alla dess vis.
Kom ihåg för alla er partners som ska komma ut på racen att hör av er i god tid till oss så vi kan planera med mat och VIP-brickor med mera. Ni som ska komma till Mantorp Park, hör av er till oss senast måndagen den 16/5 med hur många ni kommer. Det blir betydligt enklare för oss att hantera då.
Tills vidare får ni ha en toppen vecka, så ses vi förhoppningsvis på Mantorp om två veckor.
Resultat topp fem race 1:
1. Filip Backlund – Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc
2. Andreas Mårtensson -
3. Lukas Ockelfelt – KGK Motor
4. Hampus Johansson – Yamaha Motor Scandinavia
5. Christoffer Bergman –
Resultat topp fem race 2:
1. Filip Backlund – Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc
2. Lukas Ockelfelt – KGK Motor
3. Andreas Mårtensson -
4. Nikola Milovanovic – FundRacing
5. Petter Jansson – Team Stebro & Svedea By CaWalli
Resultat mästerskapet:
Filip Backlund – Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc : 61 poäng
2. Andreas Mårtensson – 56 poäng
3. Hampus Johansson – Yamaha Motor Scandinavia : 38 poäng
4. Nikola Milovanovic – FundRacing – 36 poäng
5. Lukas Ockelfeldt – KGK Motor – 36 poäng