Den 7 maj möts besökarna och TV-tittarna till ProSuperbike på Ring Knutstorp av en ny syn – Nikola Milovanovics vita Kawasaki ZX-10R med bara en enda logotyp - Fundracing. 50 procent av intäkterna från sponsorerna går direkt till bygget av ett Ronald McDonald Hus för svårt sjuka barn och deras familjer.
De senaste åren har motorsporten brottats med hur man ska kunna tillgodose sponsorers krav på tydlig exponering samtidigt som utrymmet på t ex motorcyklar är väldigt begränsat. Resultatet har många gånger blivit ett mischmasch av logotyper. En annan trend är att företag gärna vill bredda sin sponsringsinsats utanför idrotten.
Detta har event- och racingföretaget KOAN i Malmö tagit fasta på och lanserar ett koncept där de samlar sponsorer under varumärket Fundracing. På vita motorcyklar exponeras enbart varumärket Fundracing. Sponsorerna syns istället på Fundracings hemsida, vid relationseventen och genom alla aktiva partners egen marknadsföring.
50 procent av intäkterna går direkt till bygget av ett Ronald McDonald Hus för svårt sjuka barn och deras familjer. Ronald McDonald Barnfond har Barncancerfonden som en viktig samarbetspartner för insamlingen till Huset. Fundracing ger de sjuka barnen upplevelser både på och utanför banan. De barn som orkar får även vara med vid tävlingstillfällena och Fundracing besöker även barnen på Husen och genomför olika aktiviteter under hela året.
Ett av de företag som satsar på denna nya form av varumärkesbyggande är Woody:
- Vi har valt att samarbeta med Fundracing för att detta är ett nytt fräscht sätt att arbeta med marknadsföring. Att kunna stödja både svensk motorsport och välgörande ändamål är unikt i branschen. Upplägget och teamets professionalism och bemötande är i mitt tycke unikt inom idrottssverige, säger Karl Gustafsson, VD PoG Woody.