Att helgens racet på Falkenbergsbanan skulle bli jämnt framgick redan efter fredagens kval där de sex främsta noterade varvtider inom en halv sekund. Alexander Lundh var snabbast med sin Honda och tog pole position 0,212 sekunder före Suzukiföraren Filip Backlund. Dessa båda kompletterades i första startledet av vetaren Jan Hansson på Yamaha och Privat Cup föraren Petter Jansson som gjorde sitt livs tidskval. Till sist var det Filip Backlund vann lördagens tuffa Pro Superbike race i Falkenberg som fick en överraskande inledning.

 


- Det kommer att bli tufft för mig i racet men jag skall göra mitt bästa, sa en belåten Jansson.
Flera av de förväntade toppförarna fick inte till det i kvalet. Hondaföraren Andreas Mårtensson noterade en åttonde tid före Freddy Papunen, Kawasaki och Norvald Haaland på Yamaha.


- Det var ett svårt kval i och med att temperaturen inte var riktigt bra för kvaldäck. När jag körde in för att lägga på mitt mjuka kvaldäck bak så han framdäcket att svalna så jag fick fäste bak och inget grepp alls på framhjulet, berättade Papunen.

När det var dags för start i lördagens race så bjöds förarna på en torr banan och cirka 18 grader i luften. Petter Jansson chockade alla genom att ta hand om ledningen och han drog med sig förra racehelgens segrare, Privat Cup föraren David Andersson som startade från andra startledet med sin Kawasaki. Filip Backlund och Alexander Lundh placerade sig bakom och bevakade kontakten med de två i toppen.

Andreas Mårtensson gjorde en perfekt start från andra ledet och fick genast kontakt med toppgruppen där också Jan Hansson ingick. Freddy Papunen startade från led tre och laddade direkt för en uppkörning men dessvärre så åkte Papunen av i ingången på chikanen på varv två och hamnade i sandfållan där han fick kämpa länge innan han kunde ta sig upp på banan allra sist i fältet. Från den positionen gjorde sedan Papunen en uppkörning till en 13:e plats i mål.


I täten blev det en rejäl fight mellan Backlund och Petter Jansson där det ett tag såg ut som om Jansson skulle dra det längsta strået men ett bakhjulssläpp för Jansson gjorde att han tappade mark och Backlund kunde återta ledningen före de två teamkamraterna Alexander Lundh och Andreas Mårtensson som följdes åt i jakten på Backlund men de nådde aldrig fram utan Backlund kunde vinna före Lundh och Mårtensson.


- Det blev ett tufft race men jag tycker att jag hade kontroll på händelserna, berättade en belåten Backlund.


- Hade racet varit ett par varv till så hade jag tagit Filip och vunnit, sa Alexander Lundh.

- Jag är glad över att vara på prispodiet men vid nästa tävling så får de andra se upp för nu är det min tur att vinna, tyckte Mårtensson.


Suzukiföraren Mikael Nilsson jobbade sig i kapp Jansson och knep fjärde platsen före Jansson i det spännande racet.

 

Petter Jansson blev bäste privatförare före David Andersson som slutade på sjunde plats mdan 11:e placerade Lukas Ockelfelt var trea bland privatisterna.