Joe Kopp körde sin Hypermotard 1100EVO-drivna Flat-tracker till Ducatis allra första Grand National seger i Yavapai Downs Mile i Arizona, USA. Segern är minst sagt historisk då det är första gången en Flat-Track-racer med en lättillgänglig serietillverkad motor har vunnit ett Grand National Twins lopp under 29 år och sätter stopp för 17 år av Harley-Davidson-dominans.

Projektet med att bygga en Flat-Track-racer med en Ducati Hypdermotard 1100EVO som bas startade för lite mer än ett år sedan, när Ducati-Superbike-föraren Larry Pegram kontaktade sin vän och ägaren av ett Flat Track-team, David Lloyd, när det gäller potentialen hos Ducati's luftkylda motor.

Pegram Racing och Lloyd Brothers Motorsports slog sig samman för att bygga upp en Flat Track-racer med en Ducati Sport 1000 som utgångspunkt och vid 2009 års Springfield Mile visade Pegram att motorcykeln var en formidabel konkurrent till de dominerande Harley-Davidsons .

Efter en sommar av modifieringar, inklusive tillägg av 2010 års Desmoduemotor från Ducati Hypermotard 1100EVO och ett raceanpassat chassi, ställde Pegram upp i Indy Mile och missade den viktiga händelsen med bara en position i semi-kvalet.

fb_IMG_0758_crop

Vi snabbspolar därefter framåt till årets inledande runda där Joe Kopp visade att Ducati inte behöver asfalt för att slå konkurrenterna. Med Ducatin i täten redan från början av lördagens race, gjorde Kopp ett fantastiskt lopp och mötte lite konkurrens innan han slutligen tog sig förbi Sammy Halbert's Harley-Davidson på slutvarvet för att passera den rutiga flaggan första av alla med en segermarginal på 0,025 sekunder. Resultatet innebär en betydande milstolpe i sportens historia efter att den italienska Ducatin ”stal” segern från Harley Davidson på Mile, något ingen annan tillverkare har lyckats med under 17 års tid.