Nu när 2014 års MXGP säsong är avslutad, har Davy Dousselaere, Off-Road Manager för Honda Motor Europé, fått tid att dela med sig av vilka nya förare som har skrivit på för tillverkaren. Dessutom får vi en inblick i planerna för nästa år.
Vad kan du berätta om Honda Europes förarkontrakt inför säsongen 2015?
Davy Dousselaere: "Jag är mycket nöjd med med de kontrakt som vi har tecknat för nästa år. I MXGP har vi Filip Bengtsson och Christophe Charlier som är klara för 24MX Honda Racing Team. På JTech Honda har vi Vsevolod Brylyakov som är klar för MX2 och vi är mycket nära ett kontrakt för den andra platsen. Sen har vi Albie Wilkie - Honda 150 europeisk mästare i EMX250, och utöver honom finns en del förslag för en andra förare - men vi måste fortfarande bestämma oss."
Vad tror du om de nya MXGP förarna?
Dousselaere: "Filip kommer definitivt att ge oss bra resultat i sand, vi tror på riktigt bra resultat efter vad han visade i Finland under 2014, där han var snabbast i kvalet. Han blev ju dessutom svensk mästare och Sverige är en viktig marknad för oss. Vi är säkra på att om vi jobbar med honom under vintern så kommer han att bli ännu bättre till nästa år, och med mer fysträning så kommer han att orka köra längre i täten. När det gäller Christophe Charlier så är det hans första år på en 450cc cykel. Från ett fysiskt perspektiv tror vi att han är mer av en 450 förare, så han kan nog överraska många nästa år. Det är också viktigt att vi jobbar hårt med honom under vintern. Vi kommer att göra ett omfattande testprogram med båda förarna – och vi är säkra på att båda två kommer att visa på riktigt bra resultat nästa år."
Vad har ni för strategi till nästa år?
Dousselaere: "Teamstrukturen är mycket tydlig. Fokus för 24MX Honda Racing är på MXGP klassen med CRF450R och för JTech Honda ligger fokus på MX2 och EMX250 med CRF250R. I MXGP har 24MX Honda Racing tidigare visat och kommer att fortsätta visa att det är möjligt att prestera riktigt bra på en icke-fabrikscykel, alltså en standard CRF450R med enbart tävlings-fjädring, detta för att demonstrera hur bra standardmodellen för 2015 verkligen är. Till 2015 har vi gjort stora framsteg med den nya modellen och vi har stort förtroende för att vi kommer visa på riktigt bra resultat - med endast några enkla race-justeringar på en modell som är tillgänglig för alla att köpa. Detsamma gäller för CRF250R. 2015 års modell av 250n har färre förändringar än 450n, men det sitter en otrolig Showa SFF-AIR TAC framgaffel på som vi kommer att använda i race-specifikationerna. Vi ser framemot att med JTech Honda visa hojens prestanda som är baserad på en standardmaskin, speciellt eftersom vi är mer fokuserade än tidigare på EMX250 and MX2."
Varför är MX2 och EMX250 klasserna så viktiga för Honda?
Dousselaere: "Honda CRF250R är en väldigt viktig modell för oss i MX2 och EMX250 nästa år. Vi viil stärka vår position med CRF250R och vi investerar mer i att vårda och utveckla unga talanger såsom Albie. Vi visar även med Vsevolod och de andra MX2 och EMX250 förarna att unga talanger är väldigt viktiga för oss. Det är ett viktigt beslut för Jtech Honda att lägga fokus på CRF250R med en fyramanna föraruppställning. Vi visar att vi investerar i nya motocrosstalanger, och att du genom Honda kan gå från Honda 150 European Championship som 11-14 åring vidare till MX2 och slutligen till MXGP. Detta är den centrala strategin för vårt engagemang– att hjälpa unga förare växa tillsammans med Honda och ge dem en tydlig möjlighet att nå hela vägen till toppen."
Vad är nästa steg i förberedelserna inför nästa år?
Dousselaere: "Med CRF250R har vi tagit ett stort kliv framåt gällande hojen och motorn efter MXGP i Belgien, och förhoppningsvis kommer vi få se resultatet av detta vid Motocross of Nations den 28 september. Vi ser också framemot att använda den nya framgaffeln Showa SFF-AIR-TAC som finns på standardcykeln. Vi kommer börja testerna med alla våra nya förare efter Motocross of Nations. Alla Hondaförare kommer även delta i ett grupptest i början av nästa år på Sardinien, då vi samlar alla, från våra fabriksförare till EMX250 för att tillsammans testa, dela kunskap och umgås som en stor familj – vilket är en viktig del av vår strategi."
Vad har ni för mål för 2015?
Dousselaere: "Jag ser framemot att ta ett nytt kliv framåt 2015 gällande EMX250, MX2 och MXGP. Jag är övertygad om att 2015 CRF450R och CRF250R är två riktig bra hojar och att förarna och teamet är kapabla till att uppnå stora framsteg. Jag vill verkligen tacka alla team som Honda stödjer, samt förarna för alla deras insatser, sitt engagemang och sin målmedvetenhet. Vi jobbar allt tätare tillsammans och bygger ett Honda stödnätverk med karriärmöjligheter för nya motocrosstalanger, vilket kommer ta en del tid. Men vi jobbar väldigt bra tillsammans och delar alla samma mål, samtidigt ser jag att vi har den rätta mixen av teams och förare på plats för att fortsätta bygga vidare på under 2015."