Som vi redan har rapporterat tidigare säkrade den italienske KTM-föraren Tony Cairoli världsmästartiteln i MX1 vid Campo Grande, Brasilien i söndags. Tony, som i helgen säkrade sin fjärde VM-titel med två GP:n kvar av mästerskapet, med nya revolutionerande KTM 350 SX-F. Här kan du läsa mer om Tonys framgångsrika karriär.

Mästerskapssegern är en viktig milstolpe i KTM:s motorsporthistoria, där första året med nya KTM 350SX-F markerade KTMs första mästerskapstitel I klassen sedan 1985 då Heinz Kinigadner tog sin andra av världsmästartitlar i 250-klassen.

fb_41544_Antonio_Cairoli__222

KTM 350SX-F

 

Tony, vinnare av sju av årets GP på sin 350 SX-F vann VM-titeln efter att ha vunnit 13 av 26 race i MX1-klassen. Den fyrfaldige världsmästaren var bara utanför pallen en gång (vid GP:t i Tyskland där han slutade på fjärde plats).

fb_41334_Cairoli_KTM_Mantova10_a10

Tony Cairoli

 

Den nya KTM 350 SX-F har utvecklats i nära samarbete med 10-faldige världsmästaren i Motocross, Stefan Everts, som är chef för Red Bull KTM Factory Racing Team.

fb_41672_Antonio_Cairoli__222

Tony med sin vinnarmaskin

 

-Tillsammans har vi själva satt en mycket hög målsättning och vi lyckades uppnå denna tack vare det perfekta teamet och perfekt teknik. Det är en fantastisk känsla, kommenterade Tony Cairoli.

Förutom Tonys förartalang och 100 procents professionellt arbete från fabriksteamet under ledning av Stefan Everts, chefen för KTM Racing Pit Beirer och med värdefullt stöd från Tonys manager Claudio De Carli har givetvis den nya KTM 350 SX-F också spelat en viktig roll i Cairoli-KTM:s framgångssaga.

fb_42392_Beirer_DeCarli_MXGP2010_R02_a02

Chefen för KTM Racing Pit Beirer och Tonys manager Claudio De Carli

 

Redan innan VM-säsongen drog igång var Fastbikes.se på plats och bevittnade då Tony körde nya KTM 350 SX-F till seger i försäsongsracet Starcross Mantova i Italien, ett sensationellt resultat för första tävlingen med den nya cykeln. Sedan dess har Tony ständigt visat att med honom vid spakarna, är detta en smidig maskin som matchar MX1-konkurrenternas motorcyklar med större motorer.

fb_41328_Cairoli_KTM_Mantova10_a02

Tony högst upp på pallen i debutracet med nya KTM 350SX-F

 

Tony Cairolis framgångsrika karriär i Motocross VM

Tony körde sin första VM-tävling ombord en 125cc maskin år 2002, och därefter tog det Cairoli två år att komma till rätta med serien och visa sin fulla potential. 2004 var året då sicilianaren träffade italienaren Claudio De Carli, som erbjöd Cairoli en plats i sitt Yamahateam. Föreningen resulterade i Tonys första vinst vid Namur, en av de tuffaste banorna någonsin, och en stabil tredje plats i MX2-mästerskapet.

fb_41511_Antonio_Cairoli__222

Cairoli och De Carli fortsatte samarbetet under 2005 med målet att bli världsmästare och det är precis vad som hände i slutet av säsongen. Cairoli vann sex Grand Prix's och tog titeln trots två större missöden: hans diskvalificering vid Frankrikes Grand Prix, som gjorde att rivaliserande McFarlane ökade på sin poängledning, och hans skada under kvalet till holländska GP:t, som Cairoli tävlade i trots kraftig smärta och kunde vinna titeln. Tony var 19 år på den tiden, vilket gjorde Cairoli till den yngste italienare som vunnit en VM-titel i Motocross.

fb_42997_Cairoli_Everts_MXGP2010_R05_a01

Tony Cairoli och tiofaldige världsmästaren i Motocross, Stefan Everts

 

2006 var året Cairoli kämpade med att försvara VM-titeln, men det slutade med en andraplats. Efter en svår start på säsongen, fann Cairoli flytet igen och fortsatte med att ta 12 racesegrar - men det var för sent att fånga Pourcel, som hade skapat ett stort försprång till italienaren under tiden. Cairolis "aldrig-ge-upp-attityd” bidrog till att italienaren vann båda heaten under den sista rundan i Frankrike, Pourcels hemma-GP, men fransmannen knep titeln ändå. Med duon i huvudrollen för 2006 års säsong, var David Philippaerts, på tredje plats, 100 poäng bort. Cairoli sökte revansch på titelförlusten under Motocross of Nations där hann vann en fantastisk heatseger i MX2-klassen och tog Team Italien till fjärdeplatsen totalt.

fb_45138_Cairoli_MXGP2010_R13_a23

2007 vann Cairoli sin andra VM-titel, två omgångar före slutet av säsongen vid GP:t i Nordirland, där tvåan och regerande mästaren Pourcel drog på sig en allvarlig ryggskada. Efter att ha lärt sig av föregående års misstag, satsade Cairoli stenhårt och dominerade säsongen med 21 heatsegrar och 10 GP-vinster av seriens 15. För att toppa det, gav Yamaha nykorade världsmästaren Cairoli chansen att ställa upp oh köra i MX1-klassen under det brittiska GP:t på Donington Park. Efter att Tony kvalificerade som 12: a, var Tony tvåa i heat ett och vann heat två, vilket säkerställde sin första seger i toppklassen på sitt allra första försök. Han slutförde säsongen med en vinnande comeback till MX2 -klassen vid Lierop och Cairoli hade bevisat att han var den tveklöst starkaste MX2-föraren för året.

fb_45134_Cairoli_MXGP2010_R13_a19

2008 slutade mycket tidigare än förväntat, där en knäskada i Sydafrikas Grand Prix tvingade Cairoli att överge serien när han låg på andra plats efter Rattray och före Searle. Arbetet som för Cairoli del resulterade i fyra Grand Prix-segrar och två andraplatser på pallen av nio omgångar sveptes bort i Sydafrika under en incident under första varvet i första heatet. Italienaren försökte slutföra resten av heatet trots en kraftig smärta men var tvungen att dra sig ur efter bara fyra varv. Fansen fick nu vänta till 2009 innan de fick se honom på banan igen, men den kommande säsongen visade sig vara något värt att vänta på.

fb_45167_Cairoli_MXGP2010_R13_a35

2009 var det år Cairoli flyttade till MX1-klassen, där han redan hade visat potential genom att vinna ett GP år 2007. Tony bevisade snart att förra årets knäskada var ett passerat kapitel, där Cairoli körde hem VM-titeln efter att ha kört till sig fyra Grand Prix-segrar, inklusive en i Turkiet, där mästerskapet kördes för första gången någonsin, och ytterligare fem pallplatser. Inför Nederländernas Grand Prix drabbades Tony åter igen av sin knäskada, men han övervann smärtan och vann titeln efter att ha kommit sexa totalt. Det här året kördes Motocross of Nations i Tonys hemland Italien, där han vann det första racet, men hade oturen att fastna i en masskrasch i finalen och missade chansen till potentiell framgång.

fb_45009_Cairoli_MXGP2010_R13_a01

Tony blandar till en segerdrink...

Inför 2010 bytte Cairoli och hela De Carli-styrkan till KTM för att debutera med den revolutionära KTM 350 SX-F, en maskin, vars potential vid den här tidpunkten ännu inte var upptäckt. Cairoli styrde den smidiga maskinen till sin första framgång i Mantova där han ryckte den röda plaketten från teamkompisen Max Nagl. Resultatet följdes av en seger vid Valkenswaard där Cairoli dominerade båda heaten. Italienaren fortsatte med att bygga vidare på sin fördel genom att köra till sig pallplatser och segrar på alla typer av underlag- utom Bellpuig och Teutschenthal och lämnade aldrig den röda plaketten tills den byttes mot mästerskapstiteln vid det brasilianska GP:t. Inför tävlingen hade Tony en mycket liten chans att säkra titeln men ett tekniskt fel drabbade tvåan Desalle i finalen och Cairoli vann sin sjunde GP-seger och fjärde VM-titel med två omgångar kvar att köra av årets Motocross VM .

 

Under 2011, då vi sannolikt lär få se fler 350-kubikare i startfältet, kommer Cairoli och KTM fortsätta sitt samarbete för att försvara sin titel i FIM Motocross World Championship.

 

LÄS PROVKÖRNINGEN AV KTM 350 SX-F HÄR