Efter två års frånvaro laddar Öhlins för en seriös comeback i motocross-VM. 1976 drog Kenth Öhlin igång företaget Öhlins. Redan 1978 vann Öhlins sin första VM-titel i motocross då ryssen Gennady Moiseev körde hem titeln med sin 250-kubiks KTM. Därefter är vi många som minns Håkan Carlqvists VM-titel året därpå, även han med en Öhlins-kittad motocrossmaskin. Resten är minst sagt en framgångssaga. Nästa år kommer vi se Öhlins göra en fullfjädrad satsning i motocross-VM tillsammans med Yamaha Monster Energy Motocross Team, som ägs av Michele Rinaldi med förarna David Philippaerts (MX1) och Gautier Paulin (MX2) som kommer att köra Yamaha YZ450F och YZ250F respektive.
-Vi var en av de främsta aktörerna inom motocross för länge sedan, när allt började. I början av nittiotalet började vi även satsa på bilracing och roadracing. Efter det, I slutet av nittiotalet, var vi fortfarande en av de främsta aktörerna inom motocross, men efter det fokuserade vi på andra saker för att företaget skulle växa i hela världen inom olika produktområden. För fem år sedan började vi diskutera vilken väg vi skulle välja även för motorcyklar, inom MX i synnerhet, och ett år senare tog jag beslutet: vi ska investera de pengar vi behöver för att vara på topp igen, men vi vet att detta kommer att ta flera år. Det tog oss ett extra år mot vad jag hade kalkylerat med från början. Nu känner jag att vi har nått en nivå som vi kan vara stolta över, och jag tror att vi är tillbaka på den nivån så att vi kan slå resten av marknaden, sa Öhlins grundare och ägare Kenth Öhlin.